.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Friday, March 12, 2010

BaGaiKan Separuh JiWaKu PerGi..

Terjaga subuh tadi dengan perasaan yg cemas.. dalam keadaan terpinga² mata kugosok memandang ke sebelahku.. Aisha dan Alyaa tidur berjujuk di sebelahku.. (bila masanya mereka panjat ke atas katil dari bilik mereka aku pon tak tau..) Alhamdulillah... aku sungguh lega.. rupanya sekadar mimpi... sungguh mimpi yg cukup mengusik jiwa dan naluri keibuanku... aku tak tau samada korang atau sapa² sajer pernah alami mimpi seperti aku...

Dalam mimpi tu... Alyaa anakku yang sulong dengan tidak semena² meninggal selepas batuk yg kuat... tak tau kenapa tiba² jantungnya berhenti berdegup... aku menangis sekuat hati... menatapnya matanya tertutup rapat.. kaku dan tidak bergerak².. sebak berkumpul di dada.. tak terluah dengan kata²... masa seakan terhenti dan ketika itu.. aku merasakan duniaku gelap... dan mengapa perkara itu harus terjadi kepada diriku... dan aku menyesali diri kerana tidak menjadi ibu yg cukup baik terhadapnya.. betapa aku sekarang amat jarang memeluknya semenjak Alyaa mempunyai adik baru... betapa keterbatasan menjaga adik² yg lain menjarakkan hubunganku dengan anak sulungku... sungguh aku emosi... dan ketika itu terentang di tabir mata lembar demi lembar memori bagaikan tayangan gambar di pawagam... dalam tayangan itu tergambar jelas kegembiraan saat aku mula mengetahui diriku hamil anak pertama... saat aku di labour room... saat pertama kali Alyaa diletakkan di perutku.. saat pertama kali aku menatap matanya.. saat pertama kali mendengar tangisan dari suara halusnya.. saat pertama kali melihat senyumannya.. saat² gembira dan susah hati tika menjaganya sakit.. saat berjaga malam membersihkan muntahnya.. menjaga suhu badannya... arrghhhh... sungguh aku tidak dapat menerima kenyataan (dlm mimpi itu) bahawa aku tidak akan lagi dapat melihat gelak nakalnya.. keletah dirinya bercerita.. nyanyian nyaringnya.. tarian getiknya di depan tv.. jerit nakalnya menyakat dan bergadoh dengan adik... sungguh bagaikan separuh jiwaku pergi....
Dan pagi tadi... aku amat bersyukur... kerana semuanya sekadar mimpi.... Ya Allah.. aku amat sayangkan anak²ku... janganlah Engkau ambil mereka sebelum diriku... Kau lindungi lah setiap insan yg kusayang.. pelihara dan kasihanilah mereka di bawah rahmat-Mu.... Aminnnnn........

No comments:


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails