.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Thursday, September 3, 2009

Contest Kenangan Berpuasa Zaman Kanak2

Waa.. banyaknyer contest aku dah join... tapi... :( satu pon tak menang lagieee..:(( uwaaaa :(( tolong lar bagi haku menang.. hump.. heheh drama jer tu.. aku tak kisah.. tak menang pon tak per.. aku suker per join contest montest nie... di ketika takder idea nak letak kat entry... sibuk bercontest sebenarnyer baik aku isi ngan entry berlink nie kan.. hehehe...

Ok.. Contest yang entah keberapa kali boleh jer kira kat banner sidebar tu aku join ine... ialah berkenaan kisah kenangan berpuasa zaman kanak²... sekarang dah mak anak uhukkk!


Sebelum karangan dimolaiiii... hmmmm... kita minum dulu... ehhh tak bleh posa larrr... kita tgk syarat² dari pihak penajahttp://mamamanja79.blogspot.com dulu....


Contest ni akan bermula pada,
22 Ogos 2009 jam 9.00 pagi
dan akan berakhir pada
10 September 2009 jam 5.00 petang
(kesilapan tarikh di banner sila abaikan)
Keputusan akan diumumkan pada
14 September 2009 jam 9.00 pagi.

Syarat2nya ialah:

Menjadi FOLLOWER Mamamanja
- ye.. sayer follow -

Add blog MAMAMANJA kat bloglist korang
- ye.. saya add.. -

Upload gambar diatas sebagai BANNER DI SIDEBAR blog korang dan LINK kan ke ENTRY ini - ye.. dah add mak encik.. -

Nyatakan LINK blog Mamamanja kat entry korang
- iyee.. udoh mak enciknyerr.. -

Cara2nya pulak ialah:

Buat 1 entry tentang kenangan berpuasa korang yang paling menarik masa zaman kekecik dulu. X kira la... pertama kali berpuasa atau dah jenuh berpuasa, janji kenangan yang paling menarik masa zaman kekecik.
- siler ler bacer mak enciknyer.. -

Bila dah siap, nyatakan LINK ENTRY korang kat ruangan komen entry ini supaya senang aku nak terjah.
- berehhh mak encik -

-----------
dan
---- kenangan itu kuimbau ----
-----------

Aku mula berpuasa penuh ketika usiaku tujuh tahun... tujuh tahun sama dengan darjah 1... aku memang berkobar² nak ikut sama berpuasa... aku memang tak makan dan minum apa²... setiap hari nafsu makan kutahan tika berhadapan pelbagai dugaan berpuasa... cheeehhh... (aku berfikiran seperti orang dewasa... sebab tu aku nie matured semacam... so.. jangan salahkan aku kalau muka aku tua dari usia... cheewahhh padahal mmg dah tua aku nie orangnya banyak berfikir...) Ada yang dah tau tapi rasanya ramai lagi yg tak tau.. aku nie disekolahkan di sekolah Keb. Cina dari darjah 1 sampailah darjah 6... so.. paham² larrr... org Cina mana puasa kan... hmmm korang bayangkan larrr... hari² aku berdepan ngan dorang yg makan dan minum di depan aku... tetambah time balik sekolah.. petang.. bateri bebetul dah weak... sedap jer dorang jilat eskrem dedepan muka aku.... ikhsssss... tergugat jgk lar... semangat tuuu... semangatku tika itu begitu kental dan tak mungkin goyah....

Nak dijadikan cerita satu hari tu ada org yg terlupa yg dia berposer.. then termakan... dan posa balik... aku tanyer lar mak macam mana boleh macam tu... mak pon explain kat aku...

"Kalau kita dah niat posa... dan kita terlupa... dan termakan... kita boleh teruskan posa kita.. posa tak batal.."

Mak aku suka makan biskut kelapa yg bulat² tu... time aku nak p sekolah pagi tu.. disebabkan biskut tu nanti abis dimakan.. mak aku bedakkan (bahagikan) pada kami adik beradik.. sorang dapat seketui... hmmm.... aku pulak bawak larr biskut tu p sekolah... simpan dlm beg elok²... aku asyik teringat dan terbayangkan biskut tu.. yang tersimpan elok dlm beg.. aku terbayangkan raserrnyerrr... kerangupkan kelapa kering itu.. mula² aku bukak plastik balut biskut... pastu aku cuit sikit.. rasa sikit jer.. tak telan tak per kan.. hati aku berkata... pastu.. ahhh.... terlintas fikiran yg kunon cerdek tapi teramat lar naifnyer... hati aku yang sungguh tidak tahan godaan itu berkata² lagie...

"errmmm.... buat² luper jerlah.. makan sikit jer takper... kalau lupa.. posa tak batal.. bleh sambung lagie.." Maka aku pon terhasutlah dek hati yg tak tahan godaan itue.... dari cuit² sedar² biskut tu tinggal separuh... ooopppssss... tersedar aku dari khayalan biskut yg sunggoh menggoda..... aku cecepat bungkus biskut separuh tu... simpan balik dlm beg...

Petang tu kat umah... dedekat berbuka.. mak tanya.. aku dah makan ker biskut aku... aku jawab.. aku dah termakan sikit... pastu aku sambung balik posa... mak aku kata... laaa.. kenaper tak habiskan jer biskut tu... aku kata aku luperr... tapi... sebenarnya hanya aku dan tuhan yg tau... Aku Tak Lupa sebenarnya................. ahhhhhhhhhhh... tapi masa tu aku kecik lagi... darjah 1.... lepas pada tu... tidak sekali² aku membuka puasaku lagi.... walau sesedap maner biskut yg datang menggoda..... tidak kupandang walau sebelah mata.... chehhhh.... aku cuma terkantoi satu hari sajer.... aku berpuasa penuh dari darjah satu sampailarrr aku dengan rasminya memegang title dara sunti...

Hmmm.. bila dah besar sikit.. dlm darjah empat.. aku dah pandai meredakan gelora nafsu kelaparanku... teknik² nie aku buat sendiri... darjah 4 sekolah pagi.. turun jer bas sek. masuk jer umah terus tuju dapor... tau apa aku buat?? Hehehe... aku bukak freezer.. then dengan santai dan nyamannyer park kepaler aku kat situ.... tak puas dgn tu... senyap² aku bawak naik ketui ais batu dlm tuppaware... naik bilik aku... bukak bilik air n dumm!! Masuk kolah mandi.... (maklum lar umah tak der tub mandi..) waaaaa... alangkah sedapnyer aku jadi badak berendam masa tu... sejuknya air tu... sambil menikmati kedinginan air + air batu... aku pon berangan yg indah².. segar bugar kembali badanku yg kuyu dek kepanasan matahari.. huar..huar..huar.. ehhh korang.. jgn tiru teknik² tidak sihat inie... makhruh tau.. sekarang akak dah insap... hahah... itu posa maser kekecik bleh lar excuse.. sib baik lar mak aku tak tau... kalau tak mampuihhh kena marah... hehehehhhh.... begitu lar alkisahnyerrr posa aku zaman kanak²... korang camner laks??


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails