.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Friday, January 18, 2013

SiAPa YaNG BeRDoSa..

Pagi semalam.. waktu bersiap nak pegi kerja.. Alyaa masuk bilik aku yang tengah bersiap depan meja mekap...
 
Alyaa:  Bonda.. Bonda.. Kakak ada satuuuuu soalan...
Aku:  Hmmm... (masa nie lar dia nak tanyer.. maser org bersilat nak pegi keje)
Alyaa:  Bonda.. kalau orang jumpa baby kat tong sampah.. pastu bapak dia bela dia.. pastu bapak dia tak ajar dia pakai tudung.. sapa yang berdosa.. bapak kandung dia ke bapak angkat dia..?
 
HURRRMMM WHAT A QUESTION...
 
Terdiam aku sekejap.. hebat sungguh soalan si Alyaa nie.. baru 7 thn dah pandai soal soalan macam nie... terfikir sekejap aku.. dari mana datangnya idea dia nak soal soalan yang macam nie.. dari sinetron² yang dia tengok kat tv kah??
 
Aku:  Hurrrmmmm... ntah lar Kakak.. Dedua pon berdosa.. bapak angkat berdosa sebab dia tak didik anak dia betul².. sebab dia penjaga budak tu.. jadi dia mmg bertanggungjawab.. bapak kandung dia memang dah berdosa.. sebab buang anak dia... dia tak bertanggungjawab...
 
Alyaa:  Oooo patut lar.. bila kat borang sekolah kakak selalu kakak tengok ada tulis ibu/bapa/penjaga.. penjaga tu bapak angkat lar Bonda??
 
Aku:  Haa.. kita nie hidup tak semestinya tinggal dgn mak bapak.. ada orang tinggal dengan nenek.. ada orang tinggal dengan kakak.. abang.. sebab mak bapak dorang dah tak der.. dah meninggal... jadi orang yang tinggal ngan dia tu lar penjaga dia..
 
Alyaa.. terangguk² cuba nak paham... Alyaa... Alyaa....


Wednesday, January 16, 2013

Mari KiTa BerSuKaN.. BoLeH BaKaR KaLoRi..

1. Badminton (30 minit) = 160 kalori menurut Self.com

2. Bola Jaring/Bola Keranjang (30 minit) = 272 kalori disebut American Council on Exercise

3. Bota tampar Pantai (30 minit) = 286 kalori menurut Self.com
    Bola tampar Air (30 minit) = 198 kalori
    Bola tampar biasa dimain secara kasual (30 minit) = 108 kalori

4. Berbasikal berkelajuan perlahan (30 minit) = 136 kalori disebut American Council on Exercise
    Berbasikal berkelajuan sederhana (30 minit) = 272 kalori
    Berbasikal berkelajuan pantas (30 minit) = 408 kalori

5. Mendayung berkelajuan sederhana (30 minit) = 250 kalori menurut Self.com
    Mendayung secara santai (30 minit) = 125 kalori
    Mendayung dengan laju (30 minit) = 303 kalori

6. Bolasepak bg yg berberat badan 70kg (30 minit) = 250 kalori mengikut Harvard Health  
    Publications, Harvard Medical School.

7. Berenang dengan laju (30 minit) = 372 kalori bagi yg berberat badan 70kg Harvard Health  
    Publications, Harvard Medical School.
    Berenang dengan santai (30 minit) = 223 kalori

8. Pingpong santai (30 minit) = 136 kalori mengikut American Council on Exercise

9. Berlari biasa/jogging (30 minit) = 340 kalori
    Berlari laju (30 minit) = 459 kalori

10. Kayak bagi yg berberat badan 70kg (30 minit) = 186 kalori mengikut Harvard Health 
      Publications, Harvard Medical School

11. Tinju bagi tubuh dengan berat 70kg (30 minit) = 355 kalori disebut Harvard Health Publications,
      Harvard Medical School

12. Bola Tangan (30 minit) = 446 kalori menurut Harvard Health Publications, Harvard Medical 
      School

13. Tenis (30 minit) = 272 kalori

14. Berkuda (30 minit) = 149 kalori bagi yg berberat 70 kg menurut Harvard Health Publications,
      Harvard Medical School

15. Polo Air (30 minit) = 340 kalori

Lepas nie raser macam nak beli basikal sebijik... yang bleh gerak ker.. yang tak bleh gerak eakkk... hurrrmmmm...


..JaNGaN PuKuL AnAK KeCiL..


 
PERINGATAN UNTUK DIRI SAYA SENDIRI & KAWAN2..

KENAPA KITA DILARANG MEMUKUL ANAK KECIL SEDANG MENANGIS

JANGAN DIPUKUL ANAK KECIL YANG SEDANG MENANGIS

Baginda Rasulullah s.a.w. bersabda :
'' Janganlah kamu pukul anak-anak kamu di sebabkan mereka menangis dalam masa setahun. Kerana pada empat bulan pertama kelahirannya Ia bersyahadat LAA ILAAHA ILLALLAH. Pada empat bulan kedua pula ia berselawat ke atas Nabi s.a.w. Dan pada empat bulan seterusnya pula ia mendoakan kedua ayah bonda nya.'' ( H.R. Abdullah Ibnu Umar r.a. )

Baginda Rasulullah s.a.w. menjelaskan bahawa tangisan anak di waktu kecil pada bulan pertama adalah tanda ia bertauhid kepada Tuhan Nya dan empat bulan kedua pula ia membacakan selawat kepada Nabi nya dan empat bulan seterus nya ia memohon istighfar untuk kedua ayah bonda nya.

Bersabda Baginda Rasulullah s.a.w. :
'' Anak-anak sebelum sampai ia baligh maka apa-apa yang di perbuat nya daripada kebaikan maka di tuliskan untuknya dan kedua ibu bapanya. Dan apa yang di perbuat nya daripada kejahatan maka tiadalah di tulis untuk nya dan tidak pula di tulis untuk kedua ibu bapa nya. Apabila ia telah baligh maka berlakulah yang di tulis itu atasnya ia itu segala amal baik atau buruknya.'' ( H.R.Imam Anas bin Malik r.a.)

P/S : Anak adalah anugerah Allah. Didiklah mereka sebaik-baiknya. Asuhlah mereka dengan kasih sayang bukannya kekerasan dan tengkingan. Janganlah tangisan mereka itu merupakan tangisan terakhir yang mampu kita dengar kesan dari perbuatan kejam kita terhadap mereka.


Friday, January 11, 2013

My JOuRNeY To LOSe 17Kg: Day 5

Tak tau eak.. ekekeke... okeh.. okeh.. nie nak citer lar nie..yer.. arinie ialah hari ke-5 aku berdiet.. secara 'Atkins'.. Aku pasti ramai yang dah tau pasal Atkins Diet nie atau masih ada yang tak pernah dengar??  Okeh boleh baca penerangan dia kat bawah nie.. nak tau lebih lanjut boleh google atau baca kat sini..
 
The Atkins diet involves limited consumption of carbohydrates to switch the body's metabolism from metabolizing glucose as energy over to converting stored body fat to energy. This process, called ketosis, begins when insulin levels are low; in normal humans, insulin is lowest when blood glucose levels are low (mostly before eating). Reduced insulin levels induces lipolysis which consumes fat to produce ketone bodies. On the other hand, caloric carbohydrates (for example, glucose or starch, the latter made of chains of glucose) affect the body by increasing blood sugar after consumption. (In the treatment of diabetes, blood sugar levels are used Carbohydrate Counting.) Fiber, because of its low digestibility, provides little or no food energy and does not significantly affect glucose and insulin levels.
In his early books such as Dr Atkins' New Diet Revolution, Atkins made the controversial argument that the low-carbohydrate diet produces a metabolic advantage because "burning fat takes more calories so you expend more calories".[1] He cited one study where he estimated this advantage to be 950 calories (4.0 MJ) per day. A review study published in Lancet[2] concluded that there was no such metabolic advantage and dieters were simply eating fewer calories because of boredom. Professor Astrup stated, "The monotony and simplicity of the diet could inhibit appetite and food intake".
In the most recent book by Drs. Westman, Phinney, and Volek, the authors suggest optimal levels of protein, fat, and calorie intake and have moved away from the metabolic advantage theory.
The Atkins Diet restricts "net carbs" (digestible carbohydrate grams that affect blood sugar less fiber grams). One effect is a tendency to decrease the onset of hunger, perhaps because of longer duration of digestion (fats and proteins take longer to digest than carbohydrates). Atkins states in his 2002 book New Diet Revolution that hunger is the number one reason why low-fat diets fail and that the Atkins diet is easier because one is satisfied with adequate protein, fat and fiber.[1]
Net carbohydrates can be calculated from a food source by subtracting fiber and sugar alcohols (which are shown to have a smaller effect on blood sugar levels)[citation needed] from total carbohydrates. Sugar alcohols contain about two calories per gram, and the American Diabetes Association recommends that diabetics count each gram as half a gram of carbohydrate.[3] Fructose (for example, as found in many industrial sweeteners) has four calories per gram but has a very low glycemic index[4] and does not cause insulin production, probably because β cells have low levels of GLUT5.[5][6] Leptin, an appetite regulating hormone, is however not triggered following consumption of fructose. This may for some create an unsatisfying feeling after consumption which might promote binge behavior that culminates in an increased blood triglyceride level arising from fructose conversion by the liver.[7]
Preferred foods in all categories are whole, unprocessed foods with a low glycemic index, although restrictions for low glycemic carbohydrates (black rice, vegetables, etc.) are the same as those for high glycemic carbohydrates (sugar, white bread). Atkins Nutritionals, the company formed to market foods which work with the Atkins Diet, recommends that no more than 20% of calories eaten while on the diet come from saturated fat.[8]
Atkins' book, Atkins Diabetes Revolution, states that, for people whose blood sugar is abnormally high or who have Type 2 diabetes mellitus, the Atkins diet decreases or eliminates the need for drugs to treat these conditions. The Atkins Blood Sugar Control Program (ABSCP) is an individualized approach to weight control and permanent management of the risk factors for diabetes and cardiovascular disease.[9] Nevertheless, the causes of Type 2 diabetes remain obscure, and the Atkins Diet is not accepted in conventional therapy for diabetes.
 
The first day aku mula berdiet berat aku 69.4 kg.. hari nie berat aku dah 68.3kg.. dah turun 1.1kg tak sampai satu minggu... ok lar tue kan... target aku ialah selama 17 minggu... maksudnya aku ada 4 bulan dalam masa 17 minggu aku akan cuba turunkan 17 kg... so... korang raser boleh ker??  Kuat ker tak semangat aku nieh??  Hmmm kita tunggu dan lihat... ^__________________^
 
Misi kuruskan badan aku bermula pada 7 Januari 2013 dan akan berakhir pada 5 Mei 2013.. 17 minggu... aku harap masa tu nanti berat aku dah 52kg.... Wow.. hati berbunga² membayangkan badanku yang berberat hanya 52kg... dah lama badan tak ringan macam tue.. mudah²an semangat aku kuat dan hati aku tabah menghadapi godaan keadaan dan nafsu makan yang bergelora di dasar hatiku yg nampak macam tenang.. tapi sebenarnya bukan senang korang.. bukan senang nak tahan nafsu makan yang berpusar² di tekak nie...

Menu dan jadual makan aku??  Ehehehe.. nak tau jugak ker??  Ok.. ok... bukan nak kasik tau sangat.. tapi sebagai rekod aku untuk dirujuk di masa² akan datang... biasanya...

Bangun pagi gosok gigi.. ekekeke.. ok²... lepas mandi bersiap utk ke pejabat.. sebelum masuk keta.. aku akan minum air kosong segelas bersama sebiji kapsul Lecithin...  sampai opis aku sarapan air oat susu.. dalam in between lunch aku makan kudap² biasanya buah²an... dan setenah jam sebelum lunch aku akan pastikan aku minum segelas air apple cider..

Lunch time makan lauk.. lauk sahaja... aku beli nasi bungkus.. nasi separuh yg nasinya tidak akan aku sentuh... lorr watper beli nasi kalau tak makan... yer.. yer... sebelum nie mmg aku dah beli bungkus lauk sahaja.. dan harganya humaghaihhhh... RM11.00 utk tiga jenis lauk... tapi... dengan teknik membungkus nasi separuh bersama lauk yg berparuh²... 2 jenis sayur.. 2 jenis protien.. ikan/ayam/daging... aku hanya perlu membayar RM6.00... bijak tak aku... ehehehe... bijak.. bijak... sesekali nak isi bakul angkat sendiri juger.. ... okeh... nasi tue... hmmm... nasi tu aku tak buang... aku bawak balik suap anak aku makan.. membazir itu amalam syaiton..

Lepas lunch... aku kena harus mestiii cari kudap² juga... sebab aku takmo nafsu makan aku nie bergelora... bila dah bergelora.. mmg akan hancusss lar diet aku ari tu... sbb dinner aku mesti makan besar.. BESAR PUNYA!!  Hehehehe... aterrrr Kevin pon mmg suh makan 5 - 7 kali satu hari kan... selain kita nak kawal nafsu makan... kita juga dapat boost up kita nyer metabolisme supaya selalu bekerja... supaya dia selalu rajin dan berada dalam tahap maksimum... baru lar sumer makanan yg kita makan dibakar dan tidak disimpan sebagai lemak..

Petang sampai rumah... kalau awal.. aku & En. Ady akan berjogging dan main badminton... and dinner time.... hummmp... minum segelas apple cider.. aku akan makan lauk sahaja.. atau makan sup sayur atau tomyam.. atau yang seangkatan dengannya... cumanya aku tak akan makan nasi atau roti atau mee atau mihun yang mana semuanya bersumberkan karbohidrat... sebelum tido.. minum segelas air kosong + lecithin capsule... hurmmmm... begitu lar hari² seterusnya...
 
 

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails