.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE
Showing posts with label Business. Show all posts
Showing posts with label Business. Show all posts

Tuesday, October 8, 2013

Salam Rindu buat semua pembaca blog Bonda..

Hai.. lamanya aku abaikan blog nie kan.. bukan aper.. aku sekarang nie sibuk berbisnes... missed me??  Ekekeke ada ker yang tertunggu² warkah² cinta dari Bonda... ekekekeke... sowi lar.. Bonda kadang² perasan biiiziiii... 

Ater elaun dah banyak kena potong... Bonda kena usahakan cara lain nak top up balik lubang yang dah tembus sana sini... salah satu caranya ialah dengan berniaga... cita² dari kecil... yang masih belum kesampaian sepenuhnya.. iaitu businesswomen yang berjaya... kan 99% rezeki dari Allah puncanya dari perniagaan... jadi elok lar kan kita mulakan sikit²... kalau tak sekarang bila lagi.. biar orang lain dah berlari.. walaupon kita bertatih... tapi melangkah mara terus ke hadapan... jangan berhenti... jangan cepat putus asa... istiqomah... istiqomah.... berniaga bukan kerja mudah... hati mesti kental!!

Aku jual apa?? Buat masa sekarang... aku jual minyak wangi (Federico Mahora) dari Poland... dan distributor barang kesihatan Shaklee dari US... interrrrrnasionalllll you... ekekeke.. untuk maklumat lanjut... jemput² like page aku kat fb:


Kalau korang like beramai²... aku janji... update blog hari²... wakakaka... statement tak boleh blah... KakPah... KakPah... aterrrr... ada ker orang keshah... hahahaha...

Like lar aku confirm x rugi... hehhhhh 
iNi BaRaNG bAiK!! iNi BaRaNG bAiK!!  
Kalau barang x baguihhh aku pon takmo jual haih... jatuh lar kredibiliti aku.... (sangat lar kensss..)

Whutevaaa...

Ehhhh... jangan lupa.... LIKE tau!!

Okkkk... businesswoman cibuk cikit... tilll the next post... Lap U  

^_______^


Monday, July 5, 2010

SiaPa MaK AnDaM Dia??

Jom tengok gambar kat bawah nie kalau nak tau.. hehehe.. tanak tau pon tak per.. tapi kalau tengok otomatik akan terTAU.. walaupon tanak tau.. sooo.. tau² jerlah!

Nie pengantin pompuan kenduri yang aku attend kat Kota Kuala Muda aritu.. sepupu aku.. sedar tak sedar dah nak jadik bini orang.. ingat lagi dulu dok nangis nak berkepit ngan mak dia jer.. tanak ngan owang lain.. sampai payan Mak Long nak gerak.. ikhs.. ikhs.. ikhs.. masa.. masa.. laju jer berjalan..

Ini.. aku.. yang dah ketara kematangannyer.. tua hehehe

..haaa... nie lar dia mak andam pengantin yang sendiri masih blom kawen.. adik aku no. 7.. sepupu² kawen amik khidmat adik aku jer.. dah tu per guna pandai mekap kan.. dia nie memang minat ke arah benda² kreatif.. utk pengetahuan sumer.. adik aku jugak amik tempahan menggubah hantaran.. kalau minat bleh emel aku personally.. harga bleh kowtim.. ;)

..closed up sikit..

..ok ker mekap nie?..

..simple jer..

..Nisah & Zaim..

..enjoy the unforgetable moments..
..pengantin bersama anak²ku..

..persalinan utk ke tempat lelaki pulak..

..senyum lah.. pengantin tak bleh masam²..

..hmm.. nak closed up mekap mata sebenarnya..

..Semoga Berbahagia!..


Tuesday, April 6, 2010

AkU SaNGaT TiDaK PaNDai MeKaP!!!

Korang tau... aku kalau p keje.. mekap yg sempoi jer.. orang kata asal muka tak lesi cam hantu kubur dah lerrr... aku suker beli barang mekap.. tapi tak pandai pon mekap... kalau mekap lelebih.. dah transform jadik cam anak menakan James Bond kat dlm zoo tu... alarr yg badan bulu2 muker warna warni tu... jap aku google gambor natang tu ader tak... haa.. macam yang nie.. hihihi... hushhhh.. tu yg maleh nak mekap beria tueeee...

Ahad baru nie.. adik aku Natun datang rumah.. dia dok jadik businesswoman bergerak pulak sekarang.. juai barang kosmetik... niat di hati aku yg suka beli barang mekap tp tak pandai mekap nie nak rembat satu set pakej kosmetik yg dia juai tu.. harga tak ler mahai sangat.. boleh ler org² bergaji marhain cam aku nie beli.. orang kata masih dalam range lagi ler... adik aku si Natul nie secara tak langsung dok lar tenyeh² muka aku ngan macam² alat mekap tuh... nak bagi aku rasa feel pakai produk kosmetik tu... Kat bawah nie lar dia jenama & gambor barang kosmetik yg adik aku juai tuu.. produk dijamin kehalalan dan toyyibannyer.. origin from Istanbul juga Turki.. orang Arab dok pakai mekap nie lar (siap ada laminate cert lagie.. satgi korang tgk cert dia aku sertakan kat bawah nieh!).. dan tiada side effect.. adik aku kata lar kan.. sebab produk nie keluaran farmacy... farmasi kan dok juai ubat besan kita dengar kan.. barang kosmetik dia macam barang ubat jgk lar kot.. aku cakap berdasarkan nama produk nie.. hahaha!!



Okeh.. nie artikel dari KOSMO Oleh KHADIJAH MOHAMAD NOR(khadijah.mohamadnor@kosmo.com.my)untuk kita kenali produk ini bagi mereka yg tak kenai lagi cam aku nie larrr... hehehe

KOSMETIK FARMASI DARI TURKI

Kosmetik dari Istanbul, Turki ini mampu menambat hati pengguna wanita dengan variasi yang ditawarkan.

Lambakan pelbagai jenis alat kosmetik di pasaran membuatkan ramai pengguna rambang mata untuk memilih produk yang sesuai untuk mereka.

Bagi yang mempunyai sumber kewangan yang kukuh, sudah pasti tiada masalah untuk mendapatkan produk berjenama yang dijual pada harga yang tinggi. Namun, tidak semua individu mampu memiliki produk kosmetik import.

Menyedari perkara itu, maka lahirlah Farmasi Colour Cosmetics, satu jenama alat solek yang diimport dari Turki dan dipasarkan oleh Naturalife Solution Sdn. Bhd. milik gadis muda berusia 23 tahun, Ili Zawani Datuk Ismail.

Menurut Ili yang lebih gemar membahasakan dirinya sebagai Wani, kebanyakkan jenama kosmetik yang terdapat di pasaran Malaysia berasal dari Eropah dan negara-negara Barat yang lain.

“Oleh itu, apabila merancang untuk melibatkan diri dalam bidang kecantikan seperti ini, saya memilih untuk memasarkan produk Farmasi Colour Cosmetics yang mempunyai keistimewaan tersendiri.

“Di samping itu, saya ingin membawa kelainan kepada pengguna wanita dengan menawarkan kosmetik ini yang disahkan halal oleh Kementerian Kesihatan Turki. Ini kerana ia tidak mengandungi lemak atau gelatin haiwan serta alkohol,” jelas Wani selepas majlis pelancaran rasmi produk tersebut di Sunway Resort Hotel & Spa, Bandar Sunway baru-baru ini.

WANI (kiri) ketika melancarkan kosmetik jenama Farmasi di Bandar Sunway, Selangor.

Dengan tagline "It's Sexy, It’s Glam, It’s FARMASI…" ternyata kosmetik itu berjaya menarik perhatian masyarakat Malaysia apabila menerima sambutan menggalakkan meskipun baru setahun berada di pasaran tempatan.

Bagaimanapun, untuk produk seperti semburan pewangi, krim mandian, minyak dan krim badan pula, ia telah mula dipasarkan sejak 2006.

Tambah Wani, kosmetik Farmasi yang boleh dipakai ketika bersolat ini mula dicipta sejak 200 tahun dahulu untuk golongan kerabat diraja di Turki. Ketika itu, ia hanya mampu digunakan oleh golongan bangsawan sahaja.

Namun, seiring dengan peredaran zaman, kosmetik Farmasi mula direka untuk membolehkan ia dipakai oleh semua lapisan masyarakat tanpa mengira pangkat atau darjat.

Kini, rangkaian produk itu mempunyai lebih daripada 500 variasi yang boleh didapati di kaunter-kaunter jualan di pusat beli-belah termasuk Jusco dan Parkson pada harga RM8.90 sehingga RM59.90. Ternyata ia harga yang mampu dimiliki semua pihak.

Ujar Wani lagi, berdasarkan respons daripada rakan-rakan dan pengguna, pihaknya mendapati bedak asas menjadi antara produk yang menjadi kegemaran pelanggan.

Perkara ini diakui oleh pelakon dan pengacara Sazzy Falak yang berkata, bedak asas keluaran kosmetik Farmasi mempunyai keistimewaan tersendiri.

“Apabila pertama kali memakainya, saya dapat rasakan kelainan produk ini. Malah, boleh dikatakan saya jatuh cinta dengan bedak asas Farmasi. Tambahan pula, harganya amat berpatutan,” kata Sazzy yang menjadi pengacara majlis pelancaran produk itu.

Sementara itu, rata-rata jurusolek profesional seperti Nurul Shukor, Saidatul Nisa, Tia Zainal, Dik Sha dan Ezral yang ditugaskan menata rias wajah-wajah artis yang hadir pada pelancaran produk tersebut menggemari variasi yang ditawarkan oleh kosmetik ini.

“Saya bersikap terbuka dengan menjemput juru solek artis terkenal untuk mencuba jenama ini dan memberi komen seandainya ada kekurangan. Dengan komen-komen itu, kami boleh menambahbaik produk agar sesuai digunakan oleh wanita di Malaysia.

“Selepas diberi pilihan untuk menggunakan apa sahaja alat solek di bawah jenama Farmasi, ramai jurusolek profesional memberi reaksi positif terhadap produk kami. Ia satu khabar gembira dan kami amat berharap jenama kosmetik Farmasi akan setanding dengan jenama lain yang telah terkenal,” tutur Wani sambil tersenyum.

Mensasarkan jualan sebanyak RM6 juta bagi tahun ini, Wani berkata, matlamat itu akan dilakukan seiring dengan promosi secara besar-besaran di media cetak dan elektronik.

Selain itu, Wani menambah, pihaknya juga merancang untuk meluaskan pasaran kosmetik Farmasi di Indonesia dan seterusnya menjadi pengedar tunggal jenama Farmasi di rantau Asia Tenggara.
****************************
Ammacam?? Menarik kan... aku akan update produk² keluaran Farmasi nie dari masa ke semasa.. so kepada sapa² yang berminat.. boleh lah msg kat blog ini atau direct email to me via aidiena@gmail.com untuk sebarang pertanyaan... adik aku bleh turun tempat korang utk deliver & bagi sedikit advice pasal barang mekap nie... aku tak pandai mekap.. tapi dia pandai... ntah maner dia belajar aku pon tak tau.. pokok pangkal tangan kena berseni jgk nak mekap cantik² nieh!

Nie gambaq aku yg dah di-make over kan si Natul... ahahahahha!!!!




Ok tak?? Hihihi... ;)


Wednesday, October 14, 2009

Royal Albert 100 years Saucer Collection 1950 - 1990

Waa.. panjang gitue tajuk entry inie... well... kalau nak tau.. itu ler dia mendernyer yg aku menang dari SOGO HARI RAYA BONANZA aritu... aku dpt grand prize dia.. aku tgk ada sorang lagi yg amik adiah yg sama ngan aku maser aku claim adiah tu kat kaunter customer service SOGO aritu... (I wonder how many winners there are for this grand prize?? Yer lar.. selalu grand prize untuk sorang jer kan..)

Gelas tu cantik lar jgk... ada 5 jenis jenis sumer... tapi kan... ermmmm.... aku tak minat nak wat koleksi... bagi sesaper pengumpul pinggan mangkuk English Style minat lar nie... aku raser nak jual larrr... ermmm.... kalau ada pembeli larrr... nak tau pasal koleksi nie??

Royal Albert
100 Years of Royal Albert

10-Piece Set (1950-1990)

Celebrate 50 years of Royal Albert with this stunning commemorative collection of 5 Teacups and 5 saucers. Featuring the 100 Years of Royal Albert patterns from 1950-1990, this 10-Piece set is one you'll cherish for years to come. Giftboxed in a beautiful hat-box, the presentation is almost as wonderful as the contents inside. An amazing gift for any tea drinker or teacup collector.

  • Components: 5 Teacups, 5 Tea Saucers.
  • Bone China
  • Gold Banding
  • Gift Boxed
  • Capacity: 6.8 oz
  • Dishwasher safe
  • Commemorative backstamp
  • Beautifully packaged

A Brand Worth Celebrating...The success of Royal Albert dates back to 1896, when Thomas Clarke Wild (with his father) bought the Albert Works in Longton, Stoke-on-Trent -- a factory given its title to commemorate the birth of Prince Albert a year earlier. A year later, in 1897, Thomas Wild & Co produced a range of commemorative pieces for Queen Victoria's Diamond Jubilee, an association with royalty that continues to this day. Nine years later, in 1906, the company name "Royal Albert Limited" was registered. Since then, Royal Albert has enjoyed a rich history -- with signature designs based on traditional English gardens (the most famous of which is "Old Country Roses" introduced in 1962). The success of the brand is attributed to the high quality and durability of its products, as well as their broad consumer appeal. Today, Royal Albert accounts for nearly 20% of the entire global market for English bone china, and is exported to 53 countries around the world.

A Worthy Collection...Launched to celebrate a century of English craftsmanship, the 100 Years of Royal Albert Collection is truly one-of-a-kind. Ten distinctive patterns pay tribute to the Royal Albert brand's vitality, longevity and rich design history by combining classic shapes and delicate floral designs with the inspiration from previous Royal Albert patterns and designs taken from the Royal Albert Archive Pattern Books. The result is an eclectic and truly unique collection that captures the true historical design statements and trends from the 10 decades of the 20th century.

Harga Online aku search ialah:

List Price kat Amazon $260.00 = RM876.07
Cut Out Price $129.99 = RM438.0013

Nie gambar² saucer set yang aku maksudkan itu.... ada ker antara.. korang... korang.. korang yang minat??? Kalau ada pls YM me ;) airisha_79


Senyum bangga... wakakak... sib baik dpt jugak claim adiah.. walau dah lewat dari waktu yg diperuntukkan dlm surat.

Cantik korang box dia.. siap ngan reben bagai..

.. amat sesuwaiii utk present kat org kalau tanak simpan sendiri.. untuk monther in law kerrr.. hehehehhh.. tapi aku nak jual eak... tak aci larr aku dah menang pastu bagi laks kat owg.. sama cam masuk angin kuar asap lar kalau cenggitu..

Haa.. nie yg tertulis di atas kotaknya yg cantik itu..

Sesi membelek cawan... cantik dan halus buatannya.. tapi.. kalau aku guna buat main si Alyaa & Aisha jer kang.. pecah.. naya!

Ini saiznyer.. abaikan jejariku yg montel² itu.. jari owg serba boleh itu owg tetua kater... ahaks... apa yg bolehnyer entah lerrr...

.. corak yg nie cantik juga... I like....

.. yang nie agak tradisional..

.. motif bunga.. cantik..

.. yang laks klasik..

.. bunga lagi..

.. nie piring dia.. aku tak kuarkan pon dari plastik..

.. the complete set..

..the logo..

.. a set that should be in the collection of the collector.. ehhh betul ker ayat tu.. heheheh....

Wednesday, July 23, 2008

BerMiNaT UtK MeNYeWa??

Sebenarnyer dah lamer aku nak up kan iklan nie.. aku ada baju & kelengkapan kawen or bertunang (nak pakai utk diner or apa² function pon boleh) utk disewa seperti di bawah... pada sesaper yg berminat & raser tanak membazir bleh lar contact aku.. priority on first come first serve... ok...

Modelnya.. hehehe.. aku lerrr....

Yang nak disewa crown yg aku pakai tu.. veil.. baju.. dan bunga yg aku pegang..


Inilah veilnyer..

Bunga tangan nie aku gubah sendiri.. kalau ada yg minat tu pon aku nak sewakan..


Ini crown & anak tudung yg aku pakai masa nikah & sanding..

Ini layar kepala masa nikah.. dah 3 pinjam layar nie utk kenduri mereka.. salah satunya yg kat bawah nie.. adik ipar aku.. masih elok dan cantik lagie..

Seri selepas akad nikah.. ketika nak sarungkan cincin pada yg dah pegang title suami..

Ni pulak baju yg aku pakai masa sanding..


Tengok model tu... memakai busana di atas dengan anggunnya... cheeewahhhhh...! Kalau korang pakai pun gerenti anggunnnn...

Aku di bilik.. ketika menunggu rombongan lelaki tiba..

Nie baju aku pakai utk nikah..

Ni gambar aku masa majlis akad.. blur jer otak menerawang ntah ke mana..

Me & Hubby..

Setakat tu jer gambar aku upload.. saper minat sila email saya utk harga sewaan.. pada kengkawan yg ada barang nak disewakan.. baju pengantin ker.. alat kelengkapan kawen ker.. bleh juga kalau nak park kat blog nie... btw.. aku juga ada payung utk berarak org kawen.. warna kuning.. besar tau payung tu.. setakat nie dulu... kalau ada apa² I'll update later....

Tuesday, June 10, 2008

**iDOLAku**

Mengantuknyer Ya Allah pepagi tadi... liat jer nak bangun tido.. ingat nak tido awal semalam.. elok jer si Alyaa tido... Aisha laks terbatuk².. batuk yg tak henti.. sampai termuntah sumer susu yg dia minum sebelum tido.. habis selimut ngan cadar yg baru jer aku tuka... kesian Aisha... menangis tersedu²... suhu badan dah ok.. batuk pulak menyerang.. sebelum tu Alyaa dah muntah dlm keta masa sampai umah semalam.. punca yg sama.. batuk tak henti.. sib baik aku nie batuk tak sampai muntah.. kalau tak haru jugak oiii..

Niat nak sambung tido lepas Aisha dah nyenyak.. tapi masih batuk dia kekejap menyerang.. takut dia termuntah lagi.. bahaya kalau dia muntah kita tak sedar.. coz budak kecik nie biler jadi macam tu abis sumer mulut idung kuar muntah.. takut nanti dorang sesak nafas.. kesimpulannya.. aku mmg tak dpt tido... baru nak lena tido biler batuk Aisha dah reda... tup² alarm hp dah bunyi... masa utk bangun.. hari yang baru telah bermula... rutin berjalan seperti biasa.....

*******************************

Puas aku godek² internet melalui bantuan pakcik google... fuhhh... akhirnya settle jugak adsense aku.. mmg dah lama aku buat application nie tapi sekerat jalan jer.. coz kat opis lama byk mender kena blocked.. thats y benda tu tak complete.. so biler nak buat lagi sekali byk problems lar pulak.. coz I cannot use the same id to sign up... so godek² lar pulak verification email dari adsense kot² masih ada dlm inbox aku... selamat.. ada!! Lega... so.. baru ler boleh disudahkan application yg terbengkalai (<--- boleh ker guna perkataan nie?? heheh) dulu tu.. Kita tgk hasilnya nanti.. menjadi ker tak menjadi.....


*******************************

Dari siang tadi aku sibuk baca macam² artikel usahawan² berjaya.. macam² jenis perniagaan yg mereka ceburi dan mampu menjana duit yg byk... dari pertanian hingga penternakan lintah dan cacing tanah... aku agak teruja dengan kegigihan dan cara dorang menjana sumber pendapatan yg berlipat ganda... kalau boleh aku pon nak jadi macam tu.. tapi... aku nak mula dari mana yer??? Hmmmm... apa kepandaian aku? Apa kebolehan yg aku ada?? Kalau korang nak tau aku bebetul kagum dengan sorang tokoh nie... kegigihan dan kebolehan beliau berkecimpung dlm pelbagai industri perniagaa mmg menakjubkan.. korang pon musti kenal kan... Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhary ... Renungi kata² penuh inspirasi dari Beliau ini....

Umur - 57 tahun
Pendidikan - SPM
Mula berniaga - 19 tahun (jual beli lembu dan kerbau)
Nilai dirinya -RM1,425 juta
Ke 7 terkaya di Malaysia
Ke 32 terkaya di Asia Tenggara (Forbes)
Antara syarikat miliknya - MMC, Pelabuhan Tg. Pelepas,
BERNAS, Gardenia, DRB-HICOM dan Bank Muammalat
Kereta - Proton Perdana

Sumbangan sosial -Yayasan Al-Bukhary, institusi pengajian untuk 3,000 pelajar, Muzium Kesenian Islam, Kompleks Al-Bukhary, menaja kelas tuisyen untuk pelajar Melayu, pengindahan Masjid Negara, sumbangan RM1 juta untuk Tabung Tsunami dan menaja setiap tahun penghantaran rakyat Malaysia yang tak mampu untuk tunaikan haji.

Bagaimana sumbangan sosialnya bermula - Bila mana ibunya menyuruh memberikan sebahagian elaun (RM750.00) pertamanya sebagai pengarah syarikat beras kepada jiran yang susah. Sebahagian lagi (RM750.00) ibunya simpan. Selain itu, ibunya juga menyuruh beliau menghantar lampu kerosen ke surau-surau untuk menerangi kegiatan sepanjang malam bulan Ramadhan. Dari situ bermulalah pembentukan peribadi dan pemikiran Syed Mokhtar yang kita kenali hari ini.

1. Ada sebab kenapa saya bekerja seperti tiada hari esok. Agenda sosial dan kerja-kerja kemasyarakatan itulah antara sebabnya. Saya mahu meninggalkan warisan untuk anak bangsa yang kekal berpanjangan

2. (berkenaan know who) Bangsa lain tak mengapa tapi orang Melayu kena berdamping dengan orang politik sedikit-sedikit. Tapi masalahnya kita tidak mahu melalui kesusahan; banyak yang mahu senang dengan mendampingi orang politik semata-mata.

3. Tiada apa-apa rahsia. Saya ini hamba Allah biasa, budak dangau macam saudara semua juga. Tuhan jadikan manusia ini sama sahaja. Proses kematangan saya yang membezakannya. Saya percaya sesiapa pun boleh menjadi apa sahaja asalkan mereka berusaha dengan tekun. Tetapi tentulah ia memakan masa. Tiada jalan singkat.

4. Saya mengenali kekuatan dan kelemahan saya. Apa yang tidak mampu buat saya akan minta orang lain tengok-tengokkan. Saya melalui jalan yang susah tapi itulah jalan yang kekal.

5. Kita perlu menggunakan kepakaran mereka (bangsa Cina) kerana mereka jauh lebih maju dan mahir daripada kita. Apa yang kita kurang faham kita berkongsi dengan tujuan untuk belajar dengan mereka. Apabila sudah faham baru kita boleh menjaga kepentingan kita.

6. Saya sedih melihat sistem sekolah pondok di Kedah. Saya ada cita-cita mahu memodenkan sekolah pondok. Kita kena maju.

7. Saya terlibat dalam perniagaan ini kerana saya tiada pilihan lain.

8. Untuk memajukan perniagaan, memang kena banyak sabar dan kuat berusaha.

9. Tidak ada jalan singkat. Saya belajar tentang perniagaan ini sejak kecil lagi dan saya juga biasa kena tipu.

10. Saya pun suka kemewahan. Saya pun suka tengok dunia, ke Tokyo, New York dan London. Saya pun suka pakai baju elok. Tapi kita hendak bermewah setakat mana, hendak pakai baju banyak mana, hendak tidur dalam berapa rumah satu malam, hendak makan pun sampai larat mana ?

11. Dalam hidup ini kita sebenarnya tidak ada status; ada masa di atas, ada masa di bawah.

12. Ketika Allah memberika kemewahan, kita kena turun ke bawah, tengok mana-mana yang boleh dibantu. Allah beri rezeki melalui kita untuk kita tolong orang lain. Rezeki itu bila-bila masa dia boleh ambil balik. Jika ada orang korporat Melayu yang tidak mahu turun ke bawah mungkin kerana bayangan duit itu lebih kuat daripada yang lain.

13. Korporat Cina turun ke bawah membantu. Orang Cina ada pelbagai persatuan. Kita tidak ada; kalau ada pun berpecah. Orang Melayu kita tidak mahu bekerjasama kerana perasaan dengki menguasai diri. Sudahlah tak mahu berusaha, apabila orang lain berusaha mereka
marah

14.Saya ada emotional attachment kepada agama, bangsa dan ummah. Saya bukan individualistik. Diri saya tidak penting. Pangkat dan gelaran ini kepada saya tidak mustahak.

17. Saya sedih media tonjolkan saya begini. Saya malu kerana orang Cina kaya beratus-ratus kali ganda daripada saya. Tapi saya tahu orang Melayu kalau hendak berjaya kena kerja kuat tidak kira siang malam. Kita ada kekuatan yang tuhan beri melebihi daripada bangsa lain. Tetapi untuk maju kita perlu berusaha

18. Saya asal daripada tidak ada apa-apa. Apa yang saya tidak tahu saya belajar, minta tolong daripada orang. Saya tidak malu. Saya bukannya mencuri. Saya usaha sendiri. Sikap pemalas dan pemalu ini yang orang Melayu kena atasi. Kita kena berani kerana benar. Apabila kita dapat keuntungan dan rezeki lebih, bolehlah kita menolong orang.

19. Kaya itu bukanlah kepada diri sendiri. Kaya itu adalah kepada kumpulan perniagaan ini, kepada bangsa dan kepada orang ramai. Saya hanya memegangnya untuk sementara sahaja.

20. Saya tiada keinginan untuk menyimpan kekayaan ini untuk anak dan isteri. Duit ini tidak akan kekal. Saya percaya hanya perkara yang baik yang kita lakukakan akan kekal. Bukan duit yang akan melindungi saya nanti tapi apa yang saya lakukan sekarang.

21. Saya perlu terus mencari peluang dan perniagaan lain supaya kita terus dapat bantu orang lain mengembangkan diri masing-masing. Saya bukan buat semua ini untuk diri saya semata-mata.

22. Ada juga yang saya usaha tapi tak dapat dan orang tak tahu. Apa yang saya dapat itu yang jadi masalah kononnya Syed Mokhtar sapu semua. Bangsa lain memegang pelbagai kepentingan dalam ekonomi, siapa pun tak ata apa. Ini masalah orang Melayu. Di kampung orang Melayu berpecah kerana politik, di bandar berpecah kerana ini (wang).

23. Saya percaya kalau rezeki itu Allah beri kepada saya ia bukan untuk saya tetapi untuk orang ramai juga. Orang tidak tahu banyak syarikat yang saya ada ini gagal dan tidak maju kepada saya tetapi orang tidak tahu.

24. Banyak orang percaya bahawa dia mesti ada RM10 juta atau RM20 juta dalam tangan baru hidup boleh selamat. Ini yang menyebabkan mereka hanyut daripada menolong orang lain. Mereka lebih takutkan diri sendiri. Mereka lupa bahawa kekayaan tidak boleh membantu selama-lamanya.

25. Orang kata saya takda duit tapi banyak hutang. Orang berniaga mana yang tak berhutang. Tapi mesti tahu bagaimana hendak meminjam dan membayarnya semula. Ada cara boleh kita buat.

Tapi sebelum berhutang RM100 juta mesti sudah fikir bagaimana hendak membayarnya balik. Mesti ada tanggungjawab. Banyak orang mahu senang tapi tidak ramai yang mahu bertanggungjawab.

26. (perasaan setiap kali mendapat rezeki). Saya ini kata orang Kedah, lebai kodok bukan lebai pondok. Tapi saya tahu hal-hal asas. Kalau mahu saya minta terus dari tuhan. Tuhan beri manusia akal dan fikiran. Kalau hendak pakai baju dan seluar biarlah padan dengan
badan.

27. Kesenangan yang saya perolehi ini datang dengan tanggungjawab (bila pinjam bayar balik dan buat amal jariah). Kalau hendak dibandingkan dengan bangsa lain, perniagaan saya ini tidak ada apa. Tetapi walaupun sedikit tetapi yang sedikit itu ada berkatnya.

28. Saya suka kalau nikmat sedikit yang saya dapat itu orang lain boleh berkongsi sama.

29. Saya kadang-kadang kecewa dan sedih melihat anak orang alim yang sesetengahnya lupa diri setelah mendapat kekayaan. Saya pun sama seperti orang lain suka hendak ke luar negara tetapi kita tidak boleh lupa kubur kita dan asal usul kita. Di kampung kita mungkin ada jiran-jiran yang perlukan bantuan.

30. .....kalau tidak mungkin saya sudah ke Haatyai dan jadi bakal. Saya manusia yang banyak buat kesilapan. Tetapi saya insaf, beristighfar dan jalan lagi. Sejak awal saya ada kesedaran mahu mengekalkan hak kita sebagai orang Melayu.

31. Saya kata kepada diri sendiri kalau kerana itu saya terpaksa bersusah sedikit pun tidak mengapa.

32. Kekayaan ini tuhan beri kepada saya untuk saya menolong orang lain pula. Saya percaya kepada keberkatan rezeki. Hari ini kita tolong orang, esok lusa orang akan tolong kita pula dengan cara yang
lain.

33. Kalaupun tidak sanggup tunggu 34 tahun seperti saya berilah sedikit masa untuk faham selok belok perniagaan, Insya Allah boleh maju.


34. Kita jangan cepat putus asa. Putus asa boleh tapi kena cepat-cepat kuatkan semula semangat untuk bangkit balik. Jangan jadikan agama hanya satu tempat untuk kita bergantung apabila kita susah. Tanggungjawab ibadah adalah tugas seharian.

35. Lifestyle ? Saya tidak ada lifestyle yang kena masuk kelab sana dan sini. Tapi tak semestinya saya tidak boleh turun ke kelab.Orang Melayu kalau hendak ke depan mesti ada cara hidup yang fleksibel, boleh naik dan turun.

36. Lifestyle ini sebenarnya satu penyakit. Saya biasa pakai Mercedes tapi sekarang saya pakai Proton Perdana untuk sokong kereta nasional. Kereta itu pun cukup untuk bawa saya ke mana-mana.

37. Tiada sebab orang kenapa Melayu tidak boleh maju. Ini saya berani perang dengan sesiapa pun. Orang Melayu boleh maju. Kalau saudara jadi wartawan saudara kena tanam semangat suatu hari nanti mahu ambil alih akhbar ini. Tidak ada sebab kenapa ia tidak boleh berlaku.

38. Kejayaan dan kelemahan orang Melayu bukan disebabkan oleh bangsa kita dan agama kita. Ia berkait dengan sikap dan cara kita berfikir. Gigih, tekun dan tidak mudah putus asa merupakan kunci kejayaan kita. Tapi perkara ini kurang wujud dalam cara orang Melayu berfikir.


39. Tuhan memberi peluang kepada siapa saja yang bekerja kuat. Apa yang ada pada saya ini hanya usaha. Kalau anak dangau macam saya boleh, tidak ada sebab orang lain terutama mereka yang dari pekan tidak boleh.

40. Kita tidak usahlah selalu mengulang-ulang perkara yang boleh memberikan kesan psikologi negatif kepada orang Melayu (kereta dan rumah besar. Kita kena kurangkan bercakap tentang kereta besar dan rumah besar. Sesiapa pun mahu pakai kereta mewah tapi bukan itu matlamatnya.

41. Orang Melayu sebenarnya kena membantu diri sendiri, kena bekerja keras dan fokus.

42. Sikap merendah diri perlu sentiasa ada dalam diri seseorang walau setinggi mana pun kejayaan dicapai.

43. Apa yang saya buat ini (kerja-kerja sosial) semuanya bermula daripada didikan orang tua saya sendiri.

44. Saya sendiri berhutang sambil berniaga dan buat sumbangan amal jariah. Saya tak mahu tunggu hutang habis baru hendak buat semua ini. Saya takut kalau hutang habis saya pun mati dan apa pun tak sempat saya buat.

45. Saya biasa saja. Hidup saya tidak berubah, dari dulu beginilah. Saya terima apa saja nikmat yang diberikan oleh Allah. Tidak ada segelas air, ada setengah gelas pun saya bersyukur.

46. Kalau kerana sedikit bantuan itu mereka lulus peperiksaan dan hidup mereka menjadi lebih baik, saya sudah gembira. Saya tidak boleh buat banyak. Alhamdulillah, lebih baik buat sedikit daripada tidak buat langsung.

47. Saya tiada minat untuk beli kapal layar atau kapal terbang. Saya fikir kalau saya beli sesuatu biarlah orang ramai boleh pakai. Saya suka kalau saya beli sesuatu yang mahal, biarlah orang ramai boleh pakai.

48. Saya gembira dapat membantu. Saya mahu orang lain merasai (kesenangan) apa yang saya pernah rasa. Saya tahu bagaimana perasaanya. Saya kata kepada diri saya, apa yang saya dapat saya mesti beri orang lain merasainya sama. Jangan beri kurang, lebih tak mengapa. Itu yang membuat hati saya seronok.

49. Saya rasa saya ingin menyumbang lebih daripada ini. Saya kata kepada kawan-kawan ini baru warm-up saja; kita belum berjalan lagi. Saya rasa kita terlalu banyak ketinggalan ...


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails