.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Wednesday, July 4, 2007

..AkU BeNCi BeRaDa D KaLaNGaN MeReKa Yg TeNSiON..

Tolong sembunyikan perasaan tensionmu ketika bersamaku.. aku paling tak suka bila diriku dibiasi bahang tension... sebab secara tak langsung diriku sendiri akan terikut berada di dalam keadaan stress melihatkan tingkahlaku org yg tension... ketika tension org² ini akan cenderung melakukan sesuatu yg di luar jangkaan.. dan biler difikir kembali.. sama spt tindakan org hilang akal yg tidak rasional.. tindakan mereka ini kadangkala bukan sahaja boleh dikategorikan bodoh malahan kadang² membahayakan nyawa org di sekeliling... masalah tak akan dpt diselesaikan andai kita tidak berfikir secara rasional.. malah dari masalah yg remeh boleh mencetuskan satu masalah yg maha besar natijahnya pula... di sinilah minda atau akal perlu memainkan peranan yg penting.. control the anger inside you... kemarahan tidak akan membawa kita ke mana... segalanya hanya kemusnahan dan akan melukakan... tindakan dlm keadaan tertekan selalunya merugikan diri sendiri... kita mengharapkan org di sekeliling kita agar memahami keadaan kita ketika itu... tapi sedarkah kita... secara tidak langsung kita telah menjadikan org yg terdekat dgn kita sebagai mangsa.... mangsa tekanan yg kita hadapi... kita menghempaskan barang.. kita menarik muncung berdepa... kita merungut... kita mencarut... siapa yg dengar... tentu org yg tika itu dekat dgn kita...

Satu lagi... tolong jangan lakukan satu perkara yg perlukan tumpuan fikiran individu di bawah kawalan normal... kita tidak akan mampu melaksanakannya dengan baik jika berada di bawah tekanan... tolong jgn memandu dlm keadaan tertekan.. marah... ketika marah setan mudah masuk dlm diri.. menjalar ke segenap urat saraf... dan kita tak akan fikir baik buruk apa yg kita buat... byk kejadian² yg tak diingini bertitik tolak dari perasaan marah... Bila kita marah harapnya redakan dahulu sebelum kita cuba lakukan satu² perkara yg tak munasabah.. Bayangkan dlm keadaan marah kita memandu.. dan kita melanggar kereta di hadapan.. paling sikit terbang beberapa RM.. tapi to make it worst.. diri atau org di sekeliling kita cedera... mungkin cacat.. mungkin juga mati disebabkan kita.. siapa yg nak menanggung kos perubatan... siapa yg nak tanggung perasaan bersalah sepanjang hayat?? Seeloknya carilah sesuatu perkara yg lebih berfaedah utk melampiaskan tekanan yg melanda diri... dan tolong jangan lepaskan pada individu lain.. mereka tidak berdosa.. jgn jadikan mereka mangsa... mangsa marah kita yg buta...

Aku malas nak layan org tension.. sebab itu aku akan terus berdiam diri.. aku marah sebenarnya melihatkan perangai org tension yg kebudak²an.. aku tau.. sia² kalau aku berbasa basi tika itu.. kelak memakan diriku sendiri... aku boleh releasekan tension itu kalau org yg tension itu sudi utk diredakan tekanannya... berceritalah denganku.. aku sudi mendengar masalahmu.. aku punya berkoyan² nasihat buatmu... semuanya percuma... aku tidak akan meminta bayaran darimu.. tapi tolong bukan dgn menjadikan aku mangsa.. belajarlah utk bersabar... sabar atas setiap dugaan yg melanda.. sesungguhnya kita sedang diuji di setiap hela nafas kita di dunia ini.. oleh itu kurangkan rungutan.. fikirkan penyelesaian.. bila menempuh jalan buntu... berhenti sejenak.. muhasabah diri sebentar.. tarik nafas dalam².. tak ada masalah yg tiada jalan penyelesaiannya.. Allah tak akan membebani hambanya dengan sesuatu yg tak mampu utk didepaninya... kita semua kuat... manusia dan individu yg kuat.. kenangkan sudah berapa byk permasalahan yg telah berjaya kita depani hingga membolehkan kita masih tetap hidup saat ini..

Tahu apa akan aku lakukan bila aku dlm keadaan tension atau marah?? Aku akan berdiam diri.. aku akan lampiaskan perasaan tertekan itu dgn melakukan kerja rumah.. biar aku penat dan lelah.. tapi aku puas.. aku tak lepaskan pada org yg tak ada kena mengena.. aku tak rosakkan harta benda... bila solat aku akan mengadu kepadaNya... kerana bagiku Dia memahami segala²nya.. dan itu membuatkan aku lebih sedia dan redha.. aku merasa tenang... perasaan itu akan menyelinap masuk umpama air sejuk yg mengalir ke dlm urat sarafku.. nyaman dan lapang.... kemudian.. aku akan mencari org yg boleh aku percayai utk aku berkongsi tekanan.. meminta nasihat dan pandangan... dan kemudian cuba usahakan penyelesaian..... (melepaskan perasaan di blog juga boleh meringankan!)

Aku bukanlah manusia yg sempurna.. tapi belajar utk menyempurnakan diri yg serba kekurangan ini.. aku sendiri masih di tahap pembelajaran.. belajar tentang hidup.. tentang manusia lain di sekeliling aku.. terlalu byk yg aku pendam.. aku juga takut satu hari nanti aku akan lakukan sesuatu yg di luar kawalan.. tika itu nasihatilah aku.. sebagaimana aku menasihati dirimu... kembalikan diriku ke alam sedar.. jgn biarkan aku hanyut dibuai emosi... aku sedang belajar mengatasi tekanan perasaanku... Be cool even on the hardest situation.. learn to control our anger.. It's true that anger management is the basic important thing that we have to learn to manage ourselves.

No comments:


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails