.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Thursday, July 17, 2014

10 Malam TeRAkHiR..

Aku tertarik dengan perkongsian teman di FB.. sedar tak sedar kita dah memasuki 10 malam terakhir Ramadhan.. cepat betul masa berlalu kan.. _________________________________________________________________

Hari ini 17 Julai 2014 bersamaan 19 Ramadan 1435H.

Jika hari raya pertama jatuh pada 28 Julai 2014, ini bermakna kita hanya berpuasa selama 29 hari untuk bulan Ramadan pada tahun ini.

Oleh itu kiraan 10 malam terakhir dikira seperti berikut:

29 Ramadan - 0 malam hari raya
28 Ramadan - 1 malam terakhir
27 Ramadan - 2 malam terakhir
26 Ramadan - 3 malam terakhir
25 Ramadan - 4 malam terakhir
24 Ramadan - 5 malam terakhir
23 Ramadan - 6 malam terakhir
22 Ramadan - 7 malam terakhir
21 Ramadan - 8 malam terakhir
20 Ramadan - 9 malam terakhir
19 Ramadan - 10 malam terakhir

Semoga kita semua dianugerahkan hidayah dan taufik untuk menunaikan solat sunat terawih setiap hari sebagai anugerah hanya pada bulan Ramadan terutama menjelang Lailatul Qadr. (Malam yang lebih baik daripada 1000 bulan iaitu menyamai amalan selama 83 tahun 4 bulan).

Memperbanyakkan amalan sunat seperti tilawah Al-Quran, bersedekah dan lain-lain dengan tidak mengabaikan amalan fardu yang terlebih afdal iaitu Solat lima waktu yang menjadi syarat penerimaan seluruh amalan.

Wallahu A'lam

#SuhaimiMS
#Ramadan
 

 

Thursday, July 10, 2014

12 Ramadhan Dah..

Sedar tak sedar sudah hari ke-12 kita berpuasa.. Alhamdulillah berjumpa kita dengan Bulan Ramadhan tahun ini.. posa korang macam mana?  Posa aku.. hurm.. masih mencuba membentuk diri menjadi lebih baik dari yang sebelum² nie..

Ramadhan tahun nie aku rasa agak mencabar.. dugaan datang silih berganti.. bukan pd kami sahaja tapi juga pada insan2 yg terlibat secara langsung dan tak langsung dalam kehidupan kami.. kadang² aku tak tau nak letak level iman aku kat mana.. masih pada tahap yang samakah.. lebih baik atau lebih teruk.. menakotkan bila pk.. ajal semakin hari semakin dekat.. tapi bekalan takat² tu jer.. cukup ker??

Minggu pertama posa.. kelam kabut adjust masa.. yerlah waktu pejabat pon dah berubah.. masuk lebih awal sebab nak balik lebih awal.. bulan posa = bulan jem.. kadang² aku tak tau apa yg depa nie kalut sangat pakat nak balik awai.. termasuk yg non muslim semua... adoyaiiii.. kalau semua balik macam biasa rasanya tidaklah sesesak ini.. letih ooo main cluth bg yg drive manual car macam aku nieh..

Orang kata bulan posa.. bulan mengawal nafsu.. termasuklah amarah.. yg aku perhatikan.. aku menjadi agak emosi dan pemarah semenjak dua menjak nie.. dah macam rabbit beranak kecik.. aduhaiii.. kadang² bukan nak sangat.. tapi tak boleh nak control.. emosi bergolak disebabkan hormonkah??  Ntahlah.. sekarang aku sedang belajar bagaimana untuk menenangkan diri..

Tahun nie aku ikut saran ustaz².. tak paksa anak² posa.. tapi paksa depa semayang.. wahhh.. kemain happy lar depa.. kalau terlajak tak sahur.. pagi² dorang dah bangun makan sarapan.. amboiboi... padahal kalau bangun sahur sekali pon.. bukannyer dorang makan sangat.. nak suh minum air pon sampai kena paksa.. huhhh... macam² peel.. tak macam aku kecik² dulu.. nak ponteng sehari posa pon rasa sayang.. kalau boleh tetiap thn nak posa penuh..

Bermula bulan Ramadhan nie.. aku dah paksa si Aisha solat sama² ngan kakak dia.. dia dah darjah 1 pon.. masalahnya dorang nie awal² nak solat jer semangat.. bila hari² dah makin liat.. pening paler aku.. asyik kena tanya.. kena suruh.. selalu pulak persoalkan.. kenapa kena solat.. solat penat lar.. macam² lar.. mudah²an Allah permudahkan aku dalam mendidik dorang mengenal Allah.. mengenal agama.. biar ilmu dunia selari dengan ilmu akhirat.. aku takmo anak² jahil ilmu agama..

Aku harap sangat dapat harungi bulan penuh barokah ini dengan tenang.. fokus untuk beribadat.. tapi hati tersayat pilu atas apa yang menimpa saudara² kita di Palestin.. Syria.. Myanmar.. sedih.. sedih.. sedih.. kenapa umat Islam selalu tertindas dan ditindas.. dan kenapa negara² yang bergolak kebanyakkannya negara² Islam.. sampai bila perkara nie akan berlarutan.. akan datangkah satu masa.. semua umat Islam seantario dunia bersatu demi agama Allah.. aku menanti saat itu..

Oklah.. Selamat Berpuasa.. semoga ibadah kita diterima Allah..

Ramadhan Kareem..



LinkWithin

Related Posts with Thumbnails