.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Wednesday, July 31, 2013

TaNDa-TaNDa LaiLaTuL QaDaR..


1. Udara dan suasana pagi yang tenang
Ibnu Abbas R.A berkata: Rasulullah SAW bersabda:
“Lailatul qadar adalah malam tenteram dan tenang, tidak terlalu panas dan tidak pula terlalu dingin, esok paginya matahari terbit dengan sinar lemah berwarna merah” (Hadist hasan)

2. Cahaya mentari lemah, cerah tidak terik pada keesokan harinya
Dari Ubay bin Ka’ab RA, Rasulullah SAW bersabda:
“Keesokan hari malam lailatul qadar matahari terbit hingga tinggi tanpa sinar ” (HR Muslim)

(1). Di pagi harinya, matahari terbit tidak memancarkan cahaya yang terik
, Rasulullah SAW bersabda:
Ertinya: “Matahari terbit pada harinya tidak mempunyai sinar”. Hadits riwayat Muslim, no. 1762.

(2). Malam yang cerah, tidak panas tidak juga dingin, Rasulullah SAW bersabda:

Ertinya: “Sesungguhnya aku diperlihatkan lalilatul Qadar kemudian dilupakan dariku dan ia ada di sepuluh terakhir (dari bulan Ramadhan) dan ia adalah malam yang baik dan cerah, tidak panas dan tidak pula dingin, seakan-akan di dalamnya ada bulan purnama yang menerangi bintang-bintang, syaitan-syaitan tidak keluar sampai terbit fajar”. HR. Ibnu Khuzaimah, 3/330 dan dishahihkan oleh al-Albani di dalam shahih Ibnu Khuzaimah, 3/330.
Ertinya: “Lailatul Qadar tidak panas tidak juga dingin matahari pagi harinya bersinar lemah kemerah-merahan”. HR. Ibnu Khuzaimah, 3/332 dan dishahihkan oleh al-Albani di dalam Shahih al-Jami’, no. 5351.

3. Malam yang terang, tidak panas, tidak sejuk, tidak ada awan, tidak hujan, tidak ada angin kencang dan tidak ada yang dilempar pada malam itu dengan bintang (lemparan meteor kepada syaitan)
Rasulullah SAW bersabda:

Artinya: “Sesungguhnya tanda lailatul qadar bahwasanya adalah malam yang bersih cerah, seakan-akan di dalamnya bulan terang tenang, tidak panas tidak juga dingin, dan tidak boleh bintang dijatuhkan di dalamnya sampai pagi, dan sesungguhnya tandanya adalah matahari pagi harinya terbit sejajar tidak mempunyai sinar seperti bulan pada malam purnama dan tidak halal bagi syaitan untuk keluar bersamaan dengannya pada malam itu”. HR. Ahmad, no. 22765.

Hendaknya memperbanyak membaca doa pada Lailatul Qadar:
Hal ini berdasarkan sebuah riwayat dari Aisyah RA beliau bertanya kepada Rasulullah SAW:

“Wahai Rasulullah, jika aku mahu berjumpa akan lailatul qadar, apakah yang aku baca?”, beliau bersabda: “Hendaknya kamu mengucapkan:

Ertinya: “Ya Allah, Sesungguhnya Engkau Maha Pemaaf (dari kesalahan), mencintai maaf, maka maafkanlah aku (dari kesalahan-kesalahanku)”. HR Ibnu Majah, no. 3982.

4. Orang yang beribadat pada malam tersebut merasakan lazatnya ibadah, ketenangan hati dan kenikmatan bermunajat kepada Allah tidak seperti malam-malam lainnya.

Formula Malam Lailatul Qadar :-

Menurut Formula Malam Lailatul Qadar oleh Imam Ghazali
Jika Awal Ramadhan (1 Ramadhan) jatuh pada hari :
[1] Ahad @ Rabu – Malam Lailatul Qadar dijangka berlaku pada malam ke-29 Ramadhan;
[2] Isnin – Malam Lailatul Qadar dijangka berlaku pada malam ke-21 Ramadhan;
[3] Selasa @Jumaat – Malam Lailatul Qadar dijangka berlaku pada malam ke-27 Ramadhan;
[4] Khamis – Malam Lailatul Qadar dijangka berlaku pada malam ke-25
[5] Sabtu – Malam Lailatul Qadar dijangka berlaku pada malam ke-23

Wallahulam bissawab… Marilah kita merebutlah 10 malam terakhir ramadhan.. Jangan lupa rujuk Tips Pasti Berjumpa Malam Lailatul Qadar. Sesungguhnya belum tentu ada untuk kita ramadhan yang akan datang.
 
 

KaSuT BuRuK..

Korang pernah dengar citer nie.. memang dah lama ada kat internet kan.. membacanya aku sedeh.. menontonnya aku menangis.. 

Menjadi guru bukan setakat menghukum.. guru yang baik bukan setakat mengajar.. tetapi mengambil berat tentang anak didiknya.. aku salute ngan cikgu nie.. sanggup turun sendiri melihat keadaan sebenar.. budak².. bukan semua pandai berterus terang.. jangan gunakan bahasa kekerasan.. tetapi gunakan bahasa kasih sayang.. sekeras² manusia.. ada satu sudut lemah baginya... sempena Aidilfitri bakal menjelang.. jgn dilupakan mereka yang malang.. berilah apa yg kita mampu.. berkongsilah dengan mereka walau sedikit..

Salam kasih sayang..

 

Tuesday, July 30, 2013

HaRGa RuMaH SeKaRaNG MeMaNG TaK MaSuK AKaL..


PADA 5 JULAI 2013, Bank Negara menguatkuasakan peraturan baru menghadkan:
(i) pinjaman peribadi setakat 10 tahun maksimum (dahulu 25 tahun);
(ii)pinjaman hartanah dan rumah 35 tahun (dahulu 45 tahun), dan (iii) tidak membenarkan lagi pinjaman pra kelayakan.

Alasan yang diberikan Bank Negara adalah untuk menangani kenaikan hutang isirumah yang meningkat dari RM465.2 bilion pada tahun 2008 kepada RM754.6 bilion pada pertengahan tahun 2013. Dengan harga rumah mahal, harga kereta mahal dan kos hidup yang mahal, rakyat Malaysia adalah ‘juara’ dalam membuat hutang, iaitu hutang isirumah kita adalah 140% berbanding dengan pendapatan, Singapura 105%, Amerika 123%, Korea 101%, Thailand 53% dan Indonesia 38%.

Akibat hutang yang banyak ini, kadar individu yang diisytiharkan bankrap pada tahun 2012 ialah 19,575 ataupun 53 orang sehari dalam setahun, di mana 50% adalah dari golongan berumur 25-44 tahun. Jumlah individu yang bankrap dari tahun 2007 sehingga 2013 adalah 245,000 orang yang mana faktor utamanya adalah disebabkan oleh kegagalan untuk membayar pinjaman (hutang).

Persoalannya, kenapa hutang rakyat kita tinggi? Menurut data Bank Negara, 64% pinjaman yang dibuat oleh isirumah adalah dari pinjaman perumahan dan kereta sahaja. Pinjaman peribadi jatuh ke tempat ketiga paling banyak.

Pertanyaannya, mengapa harga rumah mahal sehingga boleh membuatkan kita terhutang sampai ke tua? Bila rakyat bertanya hal ini, jawapan pemaju mudah sahaja, iaitu kerana barang kos pembinaan seperti simen, pasir, batu-bata dan seribu satu macam perkara lain lagi naik harga. Bagi ahli ekonomi, mereka menjawab kerana permintaan melebihi penawaran.

Saya pun hairan kenapa kerajaan tidak boleh mengawal harga rumah ini? Apakah payahnya sangat untuk kerajaan menetapkan harga rumah mampu milik kepada rakyat, iaitu rumah yang boleh dibeli oleh golongan berpendapatan sederhana yang harganya dalam lingkungan RM100-RM200 ribu sahaja.

Ini kerana saya lihat harga rumah yang ditetapkan oleh pemaju sekarang sudah di luar dari istilah rumah mampu bilik. Bayangkan bagaimana seorang yang baru bekerja boleh memiliki rumah jika harga rumah dua tingkat di Bandar Baru Bangi dengan keluasan 20”X70” pun sudah mencecah RM500 ribu. Bayangkan harga rumah kondominium di Bangsar yang seluas 2,000 kaki (185 meter) persegi dijual pada harga RM2.4 juta seunit dan harga sebuah rumah semi-D di Sri Hartamas berharga RM1.5 juta. Siapakah yang mampu membelinya?

Bayangkan pula kalau ada hutang kereta, anak kecil 3 orang, kena beli lampin anak, bayar orang gaji, kad kredit, pakaian, persekolahan, minyak kereta dll, maka apa lagi yang tinggal? Bagaimana mungkin mampu untuk membeli rumah semahal ini jika pendapatan suami isteri hanya RM5 ribu sebulan sahaja dengan bayaran yang ditetapkan dalam masa 35 tahun. Jika suami isteri berpandapatan RM5 ribu pun tidak mampu, bagaimana bagi mereka yang berpendapatan lebih rendah dari itu?

Saya cukup risau dengan harga rumah yang tidak terkawal dan over priced ini. Sekarang ini pun dengan gaji RM6 ribu sebulan, belum tentu dapat membeli rumah yang berharga RM400 ribu. Andaikan si pembeli meminjam RM400 ribu sahaja daripada bank dengan purata kadar faedah enam peratus setahun, peminjam perlu membayar ansuran bulanan sebanyak kira-kira RM2,400 selama 30 tahun. Ini bermakna peminjam yang membeli rumah teres pada usia 30 tahun hanya akan habis membayar hutang pada usia 60 tahun. Persoalannya, berapa ramaikah rakyat kita memiliki pendapatan RM6 ribu sebulan sekarang?

Apabila melihat kepada masalah harga rumah yang semakin ‘tidak masuk akal’ sekarang ini, saya terpanggil untuk membincangkan masalah ini. Saya sedih melihat nasib rakyat yang terhimpit dengan masalah ini kerana biarpun sudah berumur 45 tahun dan berkelulusan universiti, sehingga sekarang pun masih ‘menyewa’ lagi. Itu belum lagi mengambil kira mereka yang bekerja di bawah dari tahap gaji pegawai yang berkelulusan universiti.

Atas masalah harga rumah yang tinggi ini, saya mencadangkan kepada pihak kerajaan supaya mengambil tindakan berikut:

i. Turunkan kadar faedah daripada 4% kepada 2% sahaja untuk pinjaman kerajaan dan dari 6% kepada 3% sahaja untuk pinjaman bank bagi rumah pertama. Ambil perhatian kerajaan Kelantan tidak mengenakan faedah kepada kakitangan awamnya dan Public Bank hanya mengenakan kadar faedah sebanyak 1% sahaja kepada kakitangannya.

ii. Naikkan elaun perumahan untuk kumpulan sokongan dari RM180 sebulan kepada jumlah yang lebih wajar. Di Kuala Lumpur, sewa sebilik pun sudah RM250-500 sebulan. Bagi pekerja swasta pula, kerajaan perlu mewajibkan syarikat membayar elaun perumahan kepada pekerjanya campur dengan gaji minimum yang baru diwajibkan.

iii. Kerajaan sendiri membina lebih banyak rumah sesuai dengan permintaan dengan tidak lagi menyerahkannya kepada pemaju swasta. Sekiranya syarikat swasta mahu juga membinanya, kerajaan perlu meminda akta supaya segala pembangunan perumahan yang dilakukan oleh syarikat swasta hendaklah mengikut syarat-syarat ketat harga yang ditetapkan kerajaan supaya harga menjadi terkawal dan tidak lagi melampau.

iv. Menteri Perumahan yang baru sepatutnya merangka mekanisme untuk menurunkan harga rumah sama ada dengan mengurangkan kos pembinaan dan lain-lain tindakan yang wajar.

v. Jika harga rumah mahal disebabkan oleh harga tanah, maka kerajaan hendaklah menetapkan harga siling bagi setiap kaki persegi tanah kerana tanah adalah milik kerajaan yang boleh dikawal.

vi. Jika harga tanah di bandar mahal untuk membangunkan perumahan, maka binalah apartment ‘layak duduk’ yang sesuai untuk golongan berpendapatan rendah. Mereka tetap perlu disediakan rumah kerana itu adalah keperluan asas manusia yang perlu disediakan oleh kerajaan untuk rakyatnya. Jangan pula cari alasan ‘kalau ayam mahal jangan makan ayam’, atau ‘kalau rumah di bandar, mahal sewa atau belilah rumah di kampung’.

Saya yakin jika kerajaan boleh membuat pelbagai program seperti Hari Sukan, Hari Wanita dan Hari Belia dengan kos yang berjuta, tentunya tidak sukar bagi kerajaan untuk mengambil langkah lebih adil bagi menyediakan perumahan kepada rakyat ini.

Mengingatkan tentang hutang rakyat kita yang terlalu tinggi dan ramai lagi dari kalangan mereka yang masih belum mempunyai rumah sendiri, hati saya mengeluh. Semoganya tidak lagi selepas ini...

- Datuk Dr Mohammad Agus Yusoff
Penganalisis Politik, Pensyarah UKM

 

Friday, July 26, 2013

Salam NuZuL QuRAN..

Sejuk sungguh hari nie.. hujan lebat betul.. sekarang baru pukul 12.26 tengahari.. Hari ke 17 berpuasa.. yer.. hari inie hari Nuzul Quran.. Alhamdulillah  di atas rahmat dan berkat Allah.. masih berpeluang berpuasa penuh.. 


Orang Selangor cuti.. Anak² bersekolah di Selangor pon cuti.. jadi jalan lengang lar sikit.. Orang KL macam kami nie jer tetap bekerja walaupon tinggal di Selangor.. huhuhu... walaupon keluar awal dan almost sampai awal ke opis pagi nie.. tapi.. tersangkut jgk dek sekatan lalulintak pak polisi... aduyaiiii... bikin tensi pagi².. tak pasal² aku kena balik lewat 9 minit gara² masuk lewat 9 minit... sib baik lar sekarang nie diawalkan balik setengah jam awal dari waktu bekerja biasa.. walaupon lewat sikit tapi legaaa... masih tetap awal dari hari biasa..
Dalam sejarah kehidupan Nabi SAW ayat al-Quran yang mula-mula diturunkan Allah kepada Nabi Muhammad SAW melalui perantaraan malaikat Jibrail ialah lima ayat pertama daripada surah Al-‘Alaq. maksudnya:

”Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhan mu yang menciptakan (sekalian makhluk), Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; Bacalah, dan Tuhan mu Yang Maha Pemurah, -Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, -Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.” (al-‘alaq:1-5) 

SALAM NUZUL QURAN...


Thursday, July 25, 2013

iSHhh.. NaKaLNyeR MoNKeY Nie..

PoKoK & MaNCis..

Kata² yang kukutip untuk ransangan minda pagi ini:


Sebatang pokok dapat membuat jutaan batang mancis. Tapi satu batang mancis juga dapat membakar jutaan pokok. Jadi, satu fikiran negatif dapat membakar semua fikiran positif. Mancis mempunyai kepala, tetapi tidak mempunyai otak, oleh kerena itu setiap kali ada gesekan kecil, sang mancis terus terbakar. Kita mempunyai kepala, dan juga otak, jadi kita TIDAK perlu terbakar marah hanya kerena gesekan kecil.

Ketika burung hidup, ia makan ulat. Ketika burung mati, ulat makan burung. Waktu terus berputar sepanjang zaman. Kitaran kehidupan terus berlaku. JANGAN merendahkan siapapun dalam hidup, bukan kerana siapa mereka, tetapi kerana siapa diri kita.

Kita mungkin berkuasa tapi WAKTU lebih berkuasa daripada kita. 

Waktu kita sedang berjaya, kita merasa banyak teman di sekeliling kita. Waktu kita sakit, kita baru tahu bahawa sihat itu sangat penting, jauh melebihi HARTA. 

Ketika kita tua, kita baru tahu masih banyak yang belum dikerjakan. Dan, setelah di ambang ajal, kita baru tahu begitu banyak waktu yang terbuang sia-sia. 

Hidup tidaklah lama, sudah saatnya kita bersama - sama membuat HIDUP LEBIH BERHARGA. Saling menghargai, saling membantu dan memberi, juga saling menyokong. Jadilah teman perjalanan hidup yang tanpa banyak soal dan syarat. Believe in "Cause and Effect".

Yang kamu semai, itulah yang kamu tuai! 

Selamat Berpuasa Dan Berjihad..


Wednesday, July 24, 2013

FitNaH itu LeBiH DahSYaT dari MeMBuNuH..

Betapa mudahnya fitnah tersebar dalam dunia yang serba canggih inie.. dunia makin maju tapi sikap manusia tidak pernah berubah.. menabur fitnah.. menghukum tanpa usul periksa.. khabar angin tersebar lebih pantas dengan ketikan satu jari.. Astagfirullah! Mudah²an kita tidak tergolong di kalangan mereka yang suka menyebarkan fitnah dan menjadi mangsa fitnah... aaammmiiinnn...

Jangan terlalu mudah mengeji.. kita tidak tahu duduk perkara sebenarnya.. jangan terlalu mudah menghukum.. kita bukan Tuhan untuk menentukan syurga neraka.. kepada yang menyebarkan fitnah.. diharap cepat bertaubat.. dosanya lebih besar dari membunuh!!

“Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti, agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu”. [Al Hujurat : 6].

Baca luahan  Farah Asyikin anak kepada Pengetua Sekolah yang tersebar beberapa keping gambar.. kononnya menyuruh pelajar non-muslim dan yang tak puasa makan di tandas sekolah..
*************************

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..

I'm usually fast at writing my post but this time I'm stuck. No words can reveal my frustration about what has been happening. I scroll through my facebook wall and I just couldn't bear all the fitnahs that have been going. I'm crying inside. Very loud. Trying my best not to curse out-loud during this holy month. People are talking as if they knew everything. I can't even believe some of them are actually my friends. I can't blame them. They don't know the real story. So they have the right to talk?? To post whatever they want? Even things that are damaging to people involved?

As most of you have known or heard of it's the very famous story of the school that 'forced' non-muslims to eat in the TOILET. Oh my goodness for the sake of your religions and beliefs it is a CHANGING ROOM to begin with. Now some other people don't even care to know the difference. They ARE DIFFERENT! And do you even know the condition of the place to say that it's dirty, not hygienic and whatnot? You're not even there. Why are you rubbing salt to the wounds? Do you really not know, heard or even care about RACIAL SENSITIVITY? If you do why is there only non-muslims in that photo even though muslim students ARE ASKED to do the same if they aren’t fasting. They are not given extra treatment, to eat in a luxurious dining hall. They are all treated equally. Just the fact that there are more non-muslims who aren’t fasting makes it a bigger deal. Do you see what I see now?

I'm very deeply wounded by this and ESPECIALLY WOUNDED because it's my dad who is involved in this matter. Yes it's my freaking DAD. He is the headmaster of the school and only God knows how many times I have rethink about posting this on my wall but things have gotten too serious for what it's worth and I can't help but to do something, at least by doing this. Who am I again? Who are going to read my post? I'm just like any other medical student studying overseas under the blessings of duit rakyat, and temporarily back in Malaysia for summer holiday, hoping to spend a good time with my family, but now this?

My dad is the most motivated headmaster I've ever met and yes you may think I say this out of bias as a daughter but hey aren't your dad the best dad in the whole world for you? I know my dad so well. He may be a person who is inclined to support the government, but he will NEVER abuses his power to do anything like has been accused by some irresponsible parties. He comes back everyday from work boasting about his school's potential. About how the kids have grown better in both academics and co-curiculums. He never stops asking me and my brother questions about how to improve his school. Urging us to go to his school to give out speeches to motivate the students to reach out for their dreams. To become role models to the society and do not let the society ruins you no matter what. Ironic enough, it's the society who ruined him.

What makes things worse is people keep on posting bad things about my dad, even attacking his posts he's made in the past that I need to deactivate his facebook for a while to protect him from those horrendous comments and threatening messages that he didn't even know about.

Please people, if you still have the slightest bit of humanity stop the fitnah. Do you not fear of the consequences of spreading fitnah? Do you not fear of God's punishment? I'm writing crying my heart out with the intention of being able to reach out to your decent hearts, please STOP! In the name of Allah, in the name of God, please, PUTTING ASIDE WHICH POLITICAL PARTIES YOU'RE ON, just think of me from a perspective of a daughter who cares about her dad. I'm sure you all know how I feel. If you think I'm writing this to gain sympathy, you're damn right I am. If that's the least that I can do for my dad.

FYI, because of your ruthless thought Mr. Author, my dad is now with the police, to be investigated. Seriously is my dad really that bad of a person? I think it's enough for me not to agree with that. And I'm sure all of the people who truly knows him would be on my side. Tabahkan hati Farah. InsyaAllah Allah bersama org teraniaya. The truth will be revealed. I’m praying hard for that. And I believe those who are my friends are with me. No matter what your skin colour or beliefs. People who knows me knows me well and I believe in them and those who don't, don't even bother to stalk my life finding faults in mine. Cause I'm sure some of you have done that to my dad. May God guide your life. You can read the post in the picture if you would even bother.
 *************************

Hal sebenar di sebaliknya untuk mencerahkan kabut.. menjernihkan suasana... menghentikan permusuhan kaum... hidup satu Malaysia jangan suka berbalah.. bersatu kita teguh.. bercerai orang lain tepuk tangan... baca lagie.. 






 *************************
Isu sekolah Sri Pristana, ini adalah artikel yang saya jumpa (terima kasih kepada sesiapa yang telah memberikan link blog tersebut). Ini adalah terjemahan nya.

Artikel ini di tulis oleh seorang lelaki india yang telah pun melawat sendiri ke sekolah tersebut.

"Saya ada pengalaman buruk kerana tidak diberi peluang untuk menjelaskan dari pihak saya sendiri apabila ada sesuatu isu timbul.

Sejak dari itu, saya mula memandang setiap perkara dari sudut perspektif yang berbeza. Dengan bersikap secara adil, saya ingin berkongsi sesuatu info berkenaan sekolah sk Pristana mengenai isu yang tengah hangat diperkatakan oleh semua sekarang.

Saya telah pun pergi MELAWAT sekolah tersebut dan ini adalah hasil yang saya dapat:

1. kantin sekolah tersebut sebenarnya mengalami masalah dalam menampung sebanyak 350 pelajar yang keluar untuk waktu rehat pada masa yang sama. Hal ini berlaku semenjak Januari 2013 lagi.

2. Pelajar- pelajar duduk disekitar kantin kerana kantin terlalu kecil dan tidak dapat menampung mereka yang lain untuk makan di dalam kantin itu sendiri.

3. Pengetua yang melihat situasi ini memutuskan untuk mengunakan bilik PERSALINAN yang terletak BERHAMPIRAN dengan kantin.

4. Bilik persalinan tersebut mempunyai beberapa buah kerusi dan meja yang telah dibuka sejak bulan MAC 2013. Ini adalah salah satu inisiatif dari Pengetua untuk mengelakkan pelajar-pelajar duduk di sekitar kantin dibawah terik dan panas matahari.

5. Sehingga bermulanya Ramadhan, semua pelajar termasuklah pelajar MELAYU telah pun menggunakan bilik persalinan tersebut sebagai "kantin"

6. Sebenarnya TIADA tandas berdekatan dengan bilik persalinan tersebut.

7. Yang sebenarnya, ia hanyalah dua bilik persalinan untuk lelaki dan perempuan yang terletak bersebelahan.

7. Kamu boleh mengatakan bahawa ada tanda "tandas" (gambar lelaki dan perempuan yang selalu kita lihat di depan pintu tandas) di situ. sebenarnya, itu bukan tanda "tandas" tetapi tanda yang membezakan bilik persalinan lelaki dan perempuan.

8. Tiada sebarang MANGKUK TANDAS didalam bilik persalinan tersebut dan jika dilihat secara dekat, pelajar meletakkan KASUT mereka diluar bilik persalinan.

9. Pengetua menggunakan bilik persalinan (lelaki) kerana ia mempunyai fasiliti seperti sinki. Tempat itu juga adalah tempat yang paling DEKAT dengan kantin. Bilik persalinan perempuan masih tidak di gunakan buat masa ini.

10. Di sekolah tersebut mempunyai 3 orang guru BUKAN MELAYU (2 orang india dan seorang lagi orang asli) . Semua mereka sedar tentang hal ini dan mereka tiada masalah berkenaan dengan solusi sementara kerana masalah ruang kantin yang kecil dan tidak dapat menampung kesemua pelajar. Jika kamu berfikir bahawa pelajar INDIA di layan teruk, mestilah dua orang guru india juga akan bersuara dan marah tentang hal ini bukan? PIBG sekolah juga sedar akan hal ini .

11. Ibu bapa yang telah menyebarkan gambar ini di facebook, hanyalah melawat sekolah setelah diberitahu oleh pemandu bas sekolah yang kononnya pelajar makan didalam tandas. mereka TIDAK TAHU perkara ini telah berlaku sejak bulan MAC 2013.

12. Sekolah itu telah di arahkan untuk tutup "kantin sementara" dan telah menerima alternatif yang lebih baik dan telah dipersetujui oleh pengetua sekolah.

Ini adalah sebahagian daripada kisah sebenar yang GAGAL untuk difahami oleh sesetengah pihak.

- gambar dibawah sudah cukup untuk menepis tuduhan bahawa sekolah ini memberi "layanan buruk" kepada pelajar bukan islam. Guru-guru sendiri pun menggunakan bilik tersebut sebagai tempat untuk menjamu selera.
 

Link: http://dhanyaraam.blogspot.com/2013/07/canteen-in-changing-room-facts-that-you.html -- N.A
 ************************* 

Mudah-mudahan kita selalu bersangka baik.. latihlah diri untuk tidak berburuk sangka.. sangkaan yang kotor datang dari hati yang tidak bersih.. sama²lah kita muhasabah diri di hari dan bulan yang mulia ini..

 

Tuesday, July 23, 2013

Resepi Bonda: Tat Nenas

Kuih Tat.. Tat Nenas jer.. tat lain tak minat sgt.. my all time favorite kuih raya... mmg sangat² suka.. budak² pon suka.. tapi tahun nie kitorang dah nekad nak kurangkan beli kuih raya.. resepi nie aku copy paste jer dari Melayu.com... Kak Hanieliza nie memang pandai masak kan.. untung lar sapa jadik famili dia.. aku letak kat sinie utk rujukan kot² nanti teringin bleh cuba buat sendiri... hurmmm.. uolls pandai buat kuih nie??



TAT NENAS/GULUNG HANIELIZA

Bahan
60 gm butter
190 gm majerin
70 gm gula halus
1 biji kuning telur
1 s/k esen vanilla
350 gm tepung gandum
50 gm tepung jagung

Jem Nenas..boleh dibeli dikedai bahan kueh/kek
atau..
1 biji nenas [cincang dan tekan dalam mangkuk supaya keluar air dan blend ... masak sampai pekat baru +1 cawan gula

Bahan Glaze/pengilat
2 kuning telur
2 s/kecil air
pewarna kuning

Cara.
1. Gaulkan butter,majerin dan gula supaya rata.
2. Masukkan kuning telur dan esen vanilla dan gaul sehingga rata.
3. Masukkan tepung gandum dan tepung jagung yg telah diayakkan.
4. Gaulkan sehingga rata dan sebati.
5. Gunakan acuan Nestar dan pamkan adunan.
6. Kepalkan jem nenas sebesar biji kurma.
7. Letakkanjem nenas diatas adunan dan gulungkan.
8. Masukkan adunan biskut dalam acuan kertas.
9. Sapukan dengan bahan glaze tadi.
10. Bakar dalam oven suhu 180'C sehingga kuning keemasan atau masak dalam 20 minit.
11. Bila telah masak, sejukkan dan simpan dalam bekas kedap udara.

Kalau kak liza rajin dan ada pembantu/kawan..kak liza selalu buat kueh ni..
kalau rasa macam nak cepat jer..
kak liza buat saperti ini..
masukkan bahan adunan dalam acuan bunga dahlia/bunga cina tu dan pamkan dlm acuan kertas..
tekan tengah sikit..
pastu kak liza mmasukkan jem nenas dalam beg pelastik kecil dan lubangkan hujung bucu..
pamkan jem kedalam adunan bunga dahlia tadi..
bakar sehingga kuning keemasan..[15 - 20 minit gak].

cara ni memang cepat..dan ada kelainan dari biskut tat yg selalu disajikan dirumah orang lain..


JEM NENAS

1 biji nenas muda [yg kulit hijau tu]
kupaskan kulit dan buangkan mata...pastu racikkan semua nenas tu kecik sikit. [batang tengah pun pun amik..jangan buang..rugi wooo]

Masukkan dalam blender..tekankan supaya keluar air dan ..kisarkan [JANGAN TAPIS selepas kisar]

Masukkan dalam kuali [kalu boleh gunakan non-stik wok/kuali..kalau tak der..p beli kat COSWAYker..kat GIANT ker..K4 KER..]

Panaskan [masakkan] sehingga agak pekat.

Masukkan 1/2 cawan gula..tambah 1 s/b gula kalau nak manis sikit tapi kak liza rasa dah okey dah tu..

Pastu kacaulah..jangan tinggal sebab dia akan hangus oleh kerana ada gula..

kak liza tidak bubuh pewarna kuning..nanti jem tu lebam..dan juga apa asam limau sebab nenas tu kak liza amik airnya..dah cukup masam dah..original masam sebab nenas tu kan nenas muda..

kacau sehingga agak pekat dari jem nenas yg kita beli [dalam botol tu]..

so bila nak gunakan masukkan dalam pelastik saiz 5' x 7' tu..


ASaL USuL LEGO.. Legoland... interesting story..

Monday, July 22, 2013

BARAN

KEMARAHAN adalah emosi semula jadi manusia untuk menangkis persepsi, ancaman atau serangan terhadap diri. Ia juga adalah sebagai refleksi pertahanan seseorang terhadap sesuatu prinsip yang diyakininya. 

Namun, masalah sering terjadi apabila kemarahan itu disalah urus dan lebih teruk sekiranya ia kekal menjadi tabiat yang dilabelkan sebagai ciri peribadinya.

Sikap baran boleh menjadi penyebab utama berlakunya konflik dalam kehidupan peribadi dan perhubungan profesional. 

Tidak hairanlah hari ini, kemarahan yang melampau itu sering dizahirkan dalam perbuatan seperti keganasan domestik, sikap buruk di jalan raya, konfrontasi di pejabat hinggalah kepada perlakuan yang menjejaskan ikatan suami isteri.

Dalam soal cinta, adakah anda seorang yang berjaya mengawal emosi? Bagi setiap perselisihan pendapat yang berlaku, adakah penyelesaian akan diiringi dengan cara mengherdik atau menengking? Mungkin lebih dahsyat, bagi yang tidak dapat mengawal perasaan, kemarahan itu disertai dengan keganasan fizikal.

Sebagai langkah menghadapi situasi seperti itu, adalah disyorkan agar seseorang itu meningkatkan paras kesabarannya. Selain berfikir secara rasional, berikan peluang untuk komunikasi dua hala berlangsung. 

Apabila seseorang sedang bercakap, seorang lagi perlu mendengar. Peluang untuk memberi penjelasan hendaklah diberi secara saksama. Berikut adalah antara tip untuk membimbing mereka yang mempunyai pasangan yang panas baran.

Berdiam diri
Api tidak boleh dilawan dengan api. Maka, apabila salah seorang sedang dalam keadaan marah, hendaklah pasangannya berdiam diri dan cuba mendengar butir bicara itu sebagai input penyelesaian. Setelah habis kemarahan itu dilepaskan, berikannya 'masa tambahan' untuk meredakan perasaan. Tunggu sehingga waktu yang sesuai untuk berkata-kata.

Menjauhkan diri buat seketika
Dalam tempoh yang diberikan kepada orang yang panas baran untuk meredakan kemarahannya, jangan cuba melakukan sesuatu yang mengganggu ruang privasinya.

Ini termasuklah gangguan keselesaan persekitaran dari aspek bunyi, ruang dan pandangan. Orang yang panas baran sentiasa akan mencari sebab untuk menyalahkan orang lain jika sesuatu faktor itu diterjemah sebagai masalah buatnya.

Berikan masa untuk reda
Orang yang panas baran lazimnya akan malu sendiri akan perbuatannya. Waktu yang diberikan kepadanya tanpa diganggu akan membuatkan si baran itu memikirkan semula apa yang telah dilakukannya.
Sama ada kemarahan itu kerana dia di pihak yang benar ataupun tidak, dia akan kembali kepada pasangannya untuk sesi penyelesaian yang lebih terhormat.

Memilih corak percakapan
Berhati-hati dengan pemilihan perkataan anda. Jika anda tersilap menuturkan sesuatu, lebih-lebih lagi ketika kemarahannya belum reda, ia boleh memburukkan lagi keadaan. 

Keras lawannya lembut. Maka, lenggok bahasa yang santun boleh memujuk hati pasangan yang baran. Meskipun berlembut, itu tidak bermakna prinsip dan kebenaran tidak boleh disampaikan secara efektif.

Terapi minda dan fizikal
Kaedah bertenang yang paling ringkas dan mudah adalah dengan mengambil nafas panjang dan dalam. Bayangan visual yang menenangkan dari dalam ingatan atau imaginasi juga boleh membantu meredakan rasa marah. Banyak buku dan majalah yang boleh membimbing seseorang yang sedang marah atau bagi mereka yang menghadapi orang yang sedang marah.

Bagi mereka yang mengakui memiliki tabiat pemarah, boleh mencuba teknik ini. Tarik nafas panjang dan bayangkan udara memenuhi diafragma. Kemudian lepaskannya semula dengan perlahan dan pujuk diri secara psikologi dengan memikirkan perkataan seperti bertenang atau anggap mudah.

Bagi menambah kekuatan diri dalam menghadapi situasi tegang itu, seseorang boleh mencuba teknik regangan seperti dalam riadah yoga ataupun rutin ibadah sembahyang. Dalam berdepan dengan ujian perhubungan itu, kita masih perlu berharap dan berdoa.


Friday, July 19, 2013

HaL PuiSi DaYaNa 1st Wife Ashraf Muslim..

Aku raser ramai yang dah dapat/baca puisi yang katanya nukilan isteri pertama Asraf Muslim.. Noor Dayana seperti kat bawah nie... aku dpt nie kat facebook.. ramai yg kongsikan benda nie.. memang sedeh kan baca puisi tue... TAPI... cer korang tgk gambar kedua...



Gambar kat bawah nie dapat dari facebook jugak.. so.. apa kata korang?? Tepuk dada tanya selera.. sekarang bulan puasa.. hehehe... 

Kita doakan saja yang baik² buat pasangan ini.. rumahtangga mana tak pernah dilanda badai.. terpulang nakhodanya untuk kemudikan kapal...  ^______________^




Thursday, July 18, 2013

Yang manakah kita?? Lobak, telur atau Kopi...

 


Alkisah lobak merah, telur dan biji kopi

Jamil datang ke rumah ustaz Ibrahim menceritakan bagaimana hidupnya diuji dengan penuh kesusahan. Jamil berkata beliau tidak mampu menghadapinya lagi dan ingin berputus asa. Jamil memberitahu ustaz Ibrahim beliau teramat letih untuk meneruskan perjuangan dan berlawan… setelah satu masalah selesai, satu masalah baru pula timbul.

Ustaz Ibrahim hanya mendengar dan tidak berkata apa-apa. Beliau menyuruh Jamil mengikutnya ke dapur.

Jamil pun mengikut tanya bertanya. Ustaz Ibrahim mengisi air di dalam tiga periuk kecil dan mendidih ketiga-tiganya serentak.

Semasa air mendidih, Ustaz Ibrahim memasukkan lobak merah ke periuk pertama, telur ke periuk kedua dan biji kopi ke periuk ketiga.

Jamil bertanya, “Apa yang ustaz buat? Nak masak apa tu?”

Ustaz Ibrahim tidak berkata apa-apa dan membiarkan air mendidih selama 20 minit. Setelah 20 minit, Ustaz Ibrahim mengeluarkan lobak merah, telur dan biji kopi ke dalam sebuah mangkuk.

“Jamil, apa yang enta nampak?”

“Lobak merah, telur dan kopi,” jawab Jamil.

Ustaz Ibrahim menyuruh Jamil untuk menyentuh lobak merah tersebut. Jamil terasa lembut. Kemudian Ustaz Ibrahim menyuruh Jamil untuk memecahkan telur tersebut. Selepas mengupas kulitnya, Jamil dapat satu telur masak penuh. Kemudian, Ustaz Jamil menyuruh Jamil mencuba air kopi di periuk ketiga. Jamil berasa rasanya penuh aroma kopi.

“Ustaz, apa maksud semua ini?” Jamil bertanya.

“Setiap benda ini (lobak merah, telur dan biji kopi) telah melalui kesusahan yang sama, iaitu air mendidih. Tapi setiap satunya memberikan reaksi berlainan.

Lobak merah masuk dalam keadaan keras, kuat dan kasar. Akan tetapi setelah melalui ujian air mendidih ia keluar lembik dan lemah.

Telur masuk dalam keadaan rapuh dan mudah pecah. Dalam cecair yang hanya dilindungi satu kulit yang nipis… akan tetapi setelah melalui ujian air didih, ia bertukar menjadi keras.

Bagi bijih kopi pula… ini lebih menarik. Semasa mereka dalam air mendidih, mereka menukar seluruh air mendidih kepada air kopi yang wangi aroma seperti yang diminum Jamil tadi,” terang Ustaz Ibrahim sambil tersenyum.

Mata Jamil seolah-olah terpukau dengan penjelasan Ustaz Ibrahim.

“Jadi, Jamil adalah yang mana satu? Bila kesusahan melanda, bagaimana Jamil menghadapinya? Lobak merah, telur ataupun biji kopi?” tanya Ustaz Ibrahim kepada Jamil yang tersentak dengan persoalan itu.

Semasa ujian Allah datang mengetuk pintu anda, bagaimana anda harus menghadapinya?

Adakah anda seperti lobak merah yang nampak kuat, tapi dengan kasaandan dan kesusahan, anda bertukar menjadi lembik dan hilang segala kekuatan anda?

Ataupun anda seperti telur dengan hati yang bagaikan cecair yang mudah dipengaruhi haba dan setelah melalui musibah, luaran anda nampak tidak berubah, akan tetapi hati anda menjadi keras dan tidak gembira dan tidak beransur.

Ataupun anda ialah biji kopi, makin didih, anda mengubah keadaan situasi anda sehingga keadaan itu mengeluarkan bau aroma yang menakjubkan.

Jadi siapakah anda?

Ingat, Allah tidak akan menguji seseorang melebihi kemampuannya. Apabila menghadapi kesusahan, ingatlah Allah sedang menguji anda, dan anda seharusnya bertindak seperti biji kopi, bertambah baik dan mengubah keadaan sekeliling anda kepada perkara positif.

Masa paling sukar adalah masa terbaik untuk meningkatkan diri ke tahap yang lain.


 

BeNGKeL KeReTa MaHaL MaN PoMeN..

Ramai yang dah berjaya walau tanpa segulung ijazah.. your life your choice.. usaha + doa = tawakal.. Insyaallah Allah berikan kita yang terbaik... 

Part gambar ngan Obama tu tak bleh blah!! Ekekekeke...
 

Wednesday, July 17, 2013

KaJi PeMBeRiAN BONUS.. Pulok Dah!

KaLaU NaK KeNa PeNaMPoR.. PeGi BaZaR NaNti BuAt LaR MaCaM Nie..


 

Resepi Bonda: Murtabak Isabella

Dah lama tak kongsi resepi kan.. kali nie Bonda nak kongsi resepi murtabak DIY.. nama dia Murtabak Isabella... apsal nama dia cenggitue.. hehehe... ntah lar.. dpt resepi nie dari opis mate (Kak Lin.. dia kata sebab terciptanya resepi nie.. masa tu tengah famous dgn lagu Isabella..) dia post kat fb.. (Mekasih Kak Mazlin Kamsin.. nanti² leh kongsi lagie) dan² rasa terliur.. maklum ler puasa.. keteringinan kemengidaman tue menjadi²... ekekeke.. tengok resepi pon dah raser sedap.. tapi kali nie aku kongsikan resepinya dulu...  dah buat sok aku kongsikan gambarnya pula.. ^____________^
 ***********************
Bahan A: (Buat seperti inti karipap)
Daging
Kentang potong dadu
Serbuk kari, garam
Bawang kecik
Bawang putih
Gula
(byk mana ikut suka hangpa, nak pedas letak cili kiso ek)

Bahan B :
Biskut cream cracker
Air susu panas (susu pekat manis.. kalau tak suka manis nak guna susu biasa pon boleh.. janji panas)

Cara-cara:
tumis bhn2 tuk msk bhn A.. msk spi jadi mcm inti karipap... Siap
PAstu rendamkan beskut craker tu spi kembang.. susun kat Loyang (aku guna pemanggang ajaib.. hehehe.. pmalas.. suma nak cepat) bg rata kat dasar dia ek..
pas3 (tadik pas2), letak inti tu.. letak byk lg sodap...
susun lagik beskut yg dah kembang pasal minum air susu tu lagi... susun bg full ek...
letak inti lagik.. last letak lagik beskut tu.. pastu bako.. pasal aku guna pemanggan ajaib, 15 mint dah siap dah..
*********************
Tapi aku buat ujung minggu lar.. sebab hari keje aku berbuka kat umah mak.. ehhh kat umah mak pon boleh cuba jgk nie.. mak kan ada pemanggang ajaib... errmmmm... 
*********************
Seperti yang dijanjikan.. nin dia.. jeng.. jeng.. jeng... Murtabak Isabella yang aku dah cuba masak sendiri semalam... tak sia² penat masak sblm berbuka.. raser dia marbeles... sedap... 
Adik aku cakap sedap.. adik ipar aku cakap raser macam pai daging.. aku kata hmmm... memang sedap makan panas².. 
Tips.. gunakan susu sejat (instead of susu pekat manis, aku guna setengah tin semalam.. rasernya suku tin pon dah cukup manis) bagi yg tak suka manis.. panaskan dan campur sikit garam untuk raser lemak.. sebelum rendam biskut cream craker korang... pastikan biskut betul² kembang sebelum susun dalam loyang.. (sebab tu kita guna susu panas).. kalau rendam tak cukup kembang nanti nak potong dia liat sebab keras.. 
Bab daging tue.. aku guna minced meat (daging kisar) yang jual kat pasaraya jer.. senang tak yah sesusah nak potong bagai.. tumis tak pakai bawang putih pon tak per.. sebab semalam bawang putih umah mak abis.. aku guna bawang merah kecik jer... sedap jgk... dan lagi.. bagi penggemar pedas.. boleh tambah black pepper/serbuk cili... but to me... serbuk kari tu dah sedang elok rasernyer.. serbuk kari tu aku guna dalam 2 sudu besar... kentang tu dalam 5 biji... bawang kecik.. 5 biji sederhara size (bkn yg terlalu kecik).. Biskut tu dalam satu paket besar.. pakai semua.. 
Owhh.. lagi satu.. aku raser kalau nak tambah daun sup dalam inti pon sedap jgk nie.. 
Nie gambar dia... okeh...


 Selamat Mencuba!

Tuesday, July 16, 2013

PerNaH TeNGoK JuON??

 Di satu hari minggu yang sunyi.. ada seorang budak kecik baru bangun dari tido.. budak kecik nie dah pandai menyembang mengadu bicara.. dengan muka manja dan mengada².. dia cakap dia gatai.. tak abis² muncung mulut atas tv.. (kat situ ada ubat.. calamine lotion yg biasa aku sapukan biler dorang kena alahan pada kulit).. budak kecik nie memang lar pandai... dia mintak disapukan ubat.. nak tanak layankannnn jer lar.. 

Ubat diambil.. ayah bukak dan letak sikit kat tangan dia.. sapu kat tempat yang dia kata gatal... nak simpan botol dia nak pegang... sedang Ayah dan Bonda menyembang.. sedar² dia dah tuang calamine tu kat baju dia... selambak... dah tu kan nak buang kan... maka puteri gatai nie disapu lar secukupnyer... ekekeke.. haaaa... kan dah ilang gataiiiii... 

Aku cakap ngan Amna.. "Adik... adik nak tengok Atu??"

Amna:"Atu.. aner.. Bonda nak tengok atu" Sibuk dia meneliti hp aku... 

Aku:"Nie.. adik nampak tak?" Ekekeke... punya lar suka dia tengok gambar dia..  ikhss.. ikhss.. ikhsss...


Siap berposing you!

Tengok tv jap..

 
Yes.. masanya untuk menyerang..

 Juon nak menyerang En. Ady..
 
..dan berjaya!

 
..musuh berjaya ditakluki..

 
..yang baca nie.. jaga².. ada yang memerhati..


Monday, July 15, 2013

..Wall Make Over By Na..

Dah lamer tak layan contest kan... tetiba laks ari terklik entry blog Ms. Ieda nie.. dan teruja pulak nak join contest dari WallMakeOverByNa nie.. syarat² dia mudah.. 

1.  Like facebook fanpage Wall Makeover By Na ----> Done!
2.  Like facebook fanpage NadiaFahida ---> Done!
3.  Pilih satu gambar yang aku berkenan untuk makeover dinding rumah aku nanti (kalau terpilih sbg pemenang lar kan..)  Okeh... aku pilih yang nie..


"Saya nak http://www.nadiafarahida.com memilih rumah saya untuk dimakeover oleh Wall Make Over By Na dengan design pilihan saya ini kerana dinding rumah saya tu dulu saya pernah tampal dengan DIY gambar pelekat dinding yang dijual kat downtown tue.. tapi anak² dara kecik saya sangat notty.. dorang dah koyak pelekat tue satu persatu!!  Jadinyer.. dinding tu sekarang dah BURUK.. kosong.. boring.. tak cantik dan menyedihkan.. saya mengaku.. saya nie bukanlah pro dalam menghias dinding.. saya sedar kelemahan saya yang itu jadi saya ini memang sangat.. sangat.. SANGATTTTT LAR harap http://www.nadiafarahida.com pilih saya sebagai pemenang supaya tidak lah lagi pening kepala saya nak memikirkan macammanakah nak menutup ketidakcomelan dinding itu di mata umum.. khasnya tetamu² yang berkunjung ke teratak saya yang serba kekurangan ini di hari raya ini nanti."

Sekian.
 
Yang menaruh harapan,

ISTIDRAJ itu LuPa DaRaTaN..


Mudah²an kita tidak tergolong di dalamnya.. ammiiinnn...

*************************
 
APA ITU ISTIDRAJ?

Ianya adalah pemberian nikmat Allah kepada manusia yang mana pemberian itu tidak diredhaiNya.

Inilah yang dinamakan istidraj.

Rasullulah s.a.w. bersabda : "Apabila kamu melihat bahawa Allah Taala memberikan nikmat kepada hambanya yang selalu membuat maksiat (durhaka), ketahuilah bahawa orang itu telah diistidrajkan oleh Allah SWT."
(Diriwayatkan oleh At-Tabrani, Ahmad dan Al-Baihaqi)

Tetapi, manusia yang durhaka dan sering berbuat maksiat yang terkeliru dengan pemikirannya merasakan bahawa nikmat yang telah datang kepadanya adalah kerana Allah berserta dan kasih dengan perbuatan maksiat mereka.

Masih ada juga orang ragu-ragu, kerana kalau kita hendak dapat kebahagian di dunia dan akhirat kita mesti ikut jejak langkah Rasullulah saw dan berpegang teguh pada agama Islam.

Tetapi bagaimana dengan ada orang yang sembahyang 5 waktu sehari semalam, bangun tengah malam bertahajjud, puasa bukan di bulan Ramadhan sahaja, bahkan Isnin, Khamis dan puasa sunat yang lain.

Tapi, hidup mereka biasa sahaja.

Ada yang susah juga. Kenapa?

Dan bagaimana pula orang yang seumur hidup tak sembahyang, puasa pun tak pernah, rumahnya tersergam indah, kereta mewah menjalar, duit banyak, dia boleh hidup kaya dan mewah.

Bila kita tanya, apa kamu tak takut mati? Katanya, alah, orang lain pun mati juga, kalau masuk neraka, ramai-ramai. Tak kisahlah!

Sombongnya mereka, takburnya mereka.

Rasullulah s.a.w. naik ke langit bertemu Allah pun tak sombong.

Nabi Sulaiman, sebesar-besar pangkatnya sehinggakan semua makhluk di muka bumi tunduk di bawah perintahnya pun tak sombong!

Secantik-cantik Nabi Yusof dan semerdu suara Nabi Daud, mereka tak sombong.

Bila sampai masa dan ketikanya, mereka tunduk dan sujud menyembah Allah.

Manusia istidraj - Manusia yang lupa daratan.

Walaupun berbuat maksiat, dia merasa Allah menyayanginya.

Mereka memandang hina kepada orang yang beramal.

"Dia tu siang malam ke masjid, basikal pun tak mampu beli, sedangkan aku ke kelab malam pun dengan kereta mewah.

Tak payah beribadat pun, rezeki datang mencurah-curah.

Kalau dia tu sikit ibadat tentu boleh kaya macam aku, katanya sombong."

Sebenarnya, kadang-kadang Allah memberikan nikmat yang banyak dengan tujuan untuk menghancurkannya.

Rasullulah s.a.w bersabda: "Apabila Allah menghendaki untuk membinasakan semut, Allah terbangkan semua itu dengan dua sayapnya" (Kitab Nasaibul'Ibad)

Anai-anai, jika tidak bersayap, maka dia akan duduk diam di bawah batu atau merayap di celah-celah daun, tetapi jika Allah hendak membinasakannya, Allah berikan dia sayap.

Lalu, bila sudah bersayap, anai-anai pun menjadi kelkatu.

Kelkatu, bila mendapat nikmat(sayap), dia akan cuba melawan api.

Begitu juga manusia, bila mendapat nikmat, cuba hendak melawan Allah swt.

Buktinya, Firaun. Nikmatnya tak terkira, tidak pernah sakit, bersin pun tidak pernah kerana Allah berikannya nikmat kesihatan.

Orang lain selalu sakit, tapi Firaun tidak, orang lain mati, namun dia masih belum mati-mati juga, sampai rasa angkuh dan besar diri lantas mengaku dirinya tuhan.

Tapi dengan nikmat itulah Allah binasakan dia.

Namrud, yang cuba membakar Nabi Ibrahim. Betapa besar pangkat Namrud?

Dia begitu sombong dengan Allah, akhirnya menemui ajalnya hanya disebabkan seekor nyamuk masuk ke dalam lubang hidungnya.

Tidak ada manusia hari ini sekaya Qarun.

Anak kunci gudang hartanya sahaja kena dibawa oleh 40 ekor unta.

Akhirnya dia ditenggelamkan bersama-sama hartanya sekali akibat terlalu takbur.

Jadi kalau kita kaya,jangan sangka Allah sayang, Qarun lagi kaya, akhirnya binasa juga.

Jadi,jika kita kaji dan fikir betul-betul,maka terjawablah segala keraguan yang mengganggu fikiran kita.

Mengapa orang kafir kaya, dan orang yangi berbuat maksiat hidup senang /mewah.

Pemberian yang diberikan oleh Allah pada mereka bukanlah yang diredhaiNya.

Rupa-rupanya ianya adalah bertujuan untuk menghancurkannya.

Untuk apa hidup ini tanpa keredhaanNya?

Tetapi jangan pula ada orang kaya beribadat, masuk masjid dengan kereta mewah kita katakan itu istidraj.

Orang naik pangkat, istidraj.

Orang-orang besar, istidraj.

Jangan!

Orang yang mengunakan nikmatnya untuk kebajikan untuk mengabdi kepada Allah bukan istidraj.

Dan jangan pula kita tidak mahu kekayaan. Kalau hendak selamat, hidup kita mesti ada pegangan.

Bukan kaya yang kita cari, juga bukan miskin yang kita cari.

Tujuan hidup kita adalah mencari keredaan Allah.

Bagaimana cara untuk menentukan nikmat yang diredhai Allah?

Seseorang itu dapat menyedari hakikat yang sebenarnya tentang nikmat yang diterimanya itu ialah apabila dia bersyukur nikmatnya.

Dia akan mengunakan pemberian ke jalan kebaikan dan sentiasa redha dan ikhlas mengabdikan diri kepada Allah.

Maka segala limpah kurnia yang diperolehi itu adalah nikmat pemberian yang diredhai Allah.

Bila tujuan hidup kita untuk mencari keredhaan Allah,
niscaya selamatlah kita di dunia dan akhirat.

Wallahu a'lam


Friday, July 12, 2013

BuaH TuE MaCaM BoNtOt!!

Salam.. hari ke 3 sudah puasa.. dan hari pertama juga terlajak tido.. maka tidak bersahur lar kami sefamili.. hehehe.. macam lar tak biasa tak bersahur... org kata biler kita niat jer puasa.. otomatik.. rasa lapar tu kurang.. walaupon kita tak bersahur... kalau terlajak lar.. tapi adalah sangat bagus kita bersahur walaupon hanya dengan sebiji kurma dan air kosong... dapat pahala.. 

Alhamdulillah semalam dapat solat tarawikh dengan tenang.. tak pedih ulu ati macam first day aritue.. agaknyer betul mak aku cakap.. aku pedih ulu ati maybe sebab berbuka minum air asamboi yg adik aku beli... perut kosong masuk benda masam² kan... jadi acidic.. hmmm pandai Tok.. ekekeke

Alyaa?? Arinie aku tak tau lar dia nak posa ker tak.. yerlarr.. kan tak bangun sahur.. sian pulak kan budak².. jadi aku cakap kat dia.. "Kakak... airinie Kakak cuba posa dulu.. kalau tak tahan kakak boleh bukak sebab kakak tak sahur.." Aku tak nak dia paksa diri dia.. berpuasa belum wajib atasnya.. ini sekadar latihan untuk membiasakan ibadah dalam kehidupan.. selamat si Aisha tido umah Tok.. maka bersahur lar dia dengan jayanya... 

Semalam mak aku citer.. dia saja² tanya Ainna.. Ainna posa tak arinie.. dia ngaku dia posa.. sebab dia bangun makan sahur sekali ngan kakak² dia.. bagi dia bersahur itu lar maksudnya berpuasa... makan tak makan waktu siang belum masuk dalam pemahaman seorang anak yang baru berusia 4 tahun ini.. hehehe... tak per pelan² konsep akan diterapkan.. 

Waktu berbuka semalam (kitorang hari kerja berbuka kat umah mak.. sama² masak.. sama² p solat tarawikh.. umah mak aku depan surau.. jadi.. senang) En. Ady ada beli buah appricot yg segar.. katanya tingin nak raser masa berbuka.. korang pernah tengok buah appricot yg belum diproses??  Nin dia..


Budak² amik sorang satu... makan... masing² buat muka pelik... (aku suker jer.. tapi mmg lebih sedap yg telah diproses..) tak suka dengan rasa dia... hurrrmmm biasa lar budak².. sebelum balik ke rumah sendiri lepas tarawikh tue... En. Ady tanya lar si Ainna... "Nana.. sedap tak buah appricot tue?? Nak bawak balik tak??"  Tau dia jawab apa?... "Nana tanak lah... buah tue tak sedap.. dah lar rupa dia macam bontot!"  Wakakakaka... ada² jer budak² nie... terus aku amik buah tu dan belek²... a'aa larrr.. ada lar jugak ruper bontotnyer tue... hehehehe

 Korang raser??

 

Thursday, July 11, 2013

Puasa hari Ke-Dua..

Tetiba mood terlebih romantik arinie..  ujan.. sejuk.. suram.. suasana melankolik di pagi Ramadhan membuatkan perasaan terbuai².. mengantuk.. ekekeke... dan aku tujukan lagu kat blog aku nie buat semua lady² yang perasaan kasih sayangnya melimpah ruah... your the lady... YEAH!! YOU yang tengah baca entry inie...Oooppsss you lelaki eak.. sowiii... hihihi

Hari kedua berpuasa dah meraban merapu pepagi buta... bukan per.. aku senaman jari yg dah kebekuan dek air cond dan cuaca yg mendung... I teraser macam berpuasa kat London you... hahaha!! Posa korang camner??  Aku camnie lar... masih dengan pegangan tahun lepas... puasa tahun ini juga nak wasatiah.. atau wasatiyyah yang juga bermaksud Moderate dalam bahasa Inggerisnya... yer.. bersederhana dalam segala hal... untuk berbuka pon... masak makan macam biasa² sahaja.. tak rambang mata.. tak pening kepaler nak makan mana dulu waktu berbuka... hehehe... rileks dan konsentrasi... lauk biar tak banyak.. tapi bangkit seleranya... dan mengenyangkan... dan... ek eh eh.. citer pasal makan lar pulok... sowiiiii.... ada lapan jam lagi sebelum maghrib... 

Ohhh yer... kalau tahun lepas Alyaa sorang berpuasa... dan dia berjaya ponteng 9 hari... itu jumlah hari kami terlepas sahur.. terlambat bangun.. abis.. sian kat dia... kami yg tua nie posa lar.. tapi dia diberi kelonggaran.. tahun nie Alyaa ada saing posa sama²... Aisha pon dah mula berlatih puasa... aku cakap kat dorang... kita tgk sapa terer.. hehehe... Alyaa dari semalam balik dari sekolah.. tak abis² suh tgk jam... "Baper minit lagi Yah.. baper minit lagi Bonda... Kakak lapar lar...."  yang si Aisha laks Tok dia kata puas berperang... biler Tok suap adik dia si Ainna ngan Amna makan dia tenung² dalam² macam org tak puas hati... dia cakap ngan Tok.. "Makan tak boleh.. Aisha nak minum sikit boleh... Aisha dahaga sangat nie".. sampai satu tahap dia jerit kuat²... "BILA NAK BUKA POSA NIIIIEEE???" Ekekeke... aduhai Aisha.. maka pening lar mak aku bagi ayat penenang... siap sediakan spray air kononnyer air jampi boleh kuatkan badan... ekekeke...

Tapi biler aku balik dari keje.. tgk dia kat umah Tok.. bukan main bertenaga lagie... baru sudah mandi... depan kakak dia bukan main dia berlagak dia kuat posa satu hari... dorang dua org nie memang tak sah kalau tak bersaing.. masing² nak tunjuk hebat.. dalam belajar... dalam bersukan... dalam pertunjukkan atas pentas... dalam agama pon... anak²... dedua berjaya menyudahkan puasa di hari pertama dengan susah payahnya... Alhamdulillah...

Selamat Berpuasa Semua..
Aku??  Telah mula diserang pedih ulu hati start yesterday.. sangat² tak tahan solat tarawikh sampai nak terbongkok pegang perut... berpeluh².. menggigil... hypo... rasa macam nak pitam tunggu imam abiskan surah yg agak panjang... aku memang dari kecik tak bleh berdiri statik satu tempat lama²... low blood... tingat time kawad rumah sukan sekolah rendah juga kawad Kesatria maser kat UiTM... memang aku akan dikeluarkan dari barisan.. tak tertahan lagi.. sebelum aku pengsan dan menyusahkan semua orang.. nak tanak aku solat duduk masa rakaat kedua... biler duduk tahan sikit pedih tue... org mesti pelik tengok org sihat dari luaran cam aku nie semayang duduk... sakitnya hanya Allah yang mengetahui...

Well... hari nie harap dijauhi serangan pedih ulu ati itu... sungguh selesa kalau dapat beribadat dengan tenang...  mudah²an ibadah kita diberkati... aaamiiinnn..


Sunday, July 7, 2013

JaNGaN SeSeKaLi iSi MiNyAK KeReTa TaNGKi PeNuH..

Do not Pump Full Tank of Petrol.......

READ THE REASONS -- DO NOT DONATE FUEL
 

Recently I came across a very useful tip. I was surprised to know it but had a doubt so I talked to one of the pump technicians and he too accepted it as a fact. I think apart from providing space for the gas generated inside the petrol tank this is yet another reason why we shouldn't fill the tank to the brim. Many of us are not aware that the petrol kiosk pump has a return pipe-line (in Pink). When the petrol tank (in the car) reaches full level, there is a mechanism to trigger off the pump latch and at the same time a return-valve is opened (at the top of the pump station) to allow excess petrol to flow back into the pump. But the return petrol has already pass through the meter, meaning you are donating the petrol back to the Oil Dealer.

Also only fill up your car or truck in the early morning when the ground temperature is still cold. Remember that all service stations have their storage tanks buried below ground. The colder the ground the more dense the petrol, when it gets warmer petrol expands, so buying in the afternoon or in the evening....your liter is not exactly a liter. In the petroleum business, the specific gravity and the temperature of the petrol, diesel and jet fuel, ethanol and other petroleum products plays an important role.

A 1-degree rise in temperature is a big deal for this business. But the service stations do not have temperature compensation at the pumps.

When you're filling up do not squeeze the trigger of the nozzle to a fast mode If you look you will see that the trigger has three (3) stages: low, middle, and high. You should be pumping on low mode, thereby minimizing the vapours that are created while you are pumping. All hoses at the pump have a vapour return. If you are pumping on the fast rate, some of the liquid that goes to your tank becomes vapour. Those vapours are being sucked up and back into the underground storage tank so you're getting less worth for your money.

One of the most important tips is to fill up when your Petrol tank is HALF FULL. The reason for this is the more Petrol you have in your tank the less air occupying its empty space. petrol evaporates faster than you can imagine. petrol storage tanks have an internal floating roof. This roof serves as zero clearance between the Petrol and the atmosphere, so it minimizes the evaporation. Unlike service stations, here where I work, every truck that we load is temperature compensated so that every litre is actually the exact amount.

Another reminder, if there is a petrol truck pumping into the storage tanks when you stop to buy Petrol, DO NOT fill up; most likely the petrol is being stirred up as the Petrol is being delivered, and you might pick up some of the dirt that normally settles on the bottom.

To have an impact, we need to reach literally millions of Petrol buyers. It's really simple to do.

I'm sending this note to about thirty people. If each of you send it to at least ten more (30 x 10 = 300)...and those 300 send it to at least ten more (300 x 10 = 3,000) and so on, by the time the message reaches the sixth generation of people, we will have reached over Three MILLION consumers !!!!!!! If those three million get excited and pass this on to ten friends each, then 30 million people will have been contacted!

If It goes one level further, you guessed it..... THREE HUNDRED MILLION PEOPLE!!!

Again, all you have to do is send this to 10 people. How long would it take?
 
***********************
Sekadar berkongsi...


Wednesday, July 3, 2013

JoM BeRBaSiKaL..

Wahhh.. bila dah lamer menyepi.. skill menulis pon aku raser dah makin kurang... seriously aku blur nak tulis apa.. Ramadhan seminggu jer lagie.. ada ker yg masih mengganti puasa... ganti jgn tak ganti.. hurmmm.. bersiap sedialah nak merempuh jalan yang sesak lagi menyesakkan time nak balik berbuka... dulu kini dan selamanya... Kalau lar kan.. kalau lar kereta² tidak dibenarkan masuk ke pusat bandar... park kat certain station then masing² kena bawak basikal... wahhhhh... bayangkan.. bayangkan sumer orang berpeluh² sampai opis.. dan di setiap pejabat diperuntukkan shower utk staff mandi... dan yg paling best... badan semua orang slim and shady.... weeehoooo... badan sihat.. otak cergas... mulakan tugas dengan penuh semangat... bagus kan kalau cenggitu...dalam berebut nak ke tempat kerja kita menjaga badan juga... masa tue... dah tak der alasan tidak bersenam.. korang tau baper kalori terbakar kalau korang kayuh basikal selama 20 minit? 480 kalori akan terbakar... wahhhh hebatkan... 

Aku dah lama tak berbasikal... jom beli basikal... ekekeke... tak der basikal camner nak kayuh??


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails