.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Saturday, December 22, 2012

TaJaM SuNGGuH LiDaH iTuE..

Jangan pernah kau asahkan lidah.. sekadar untuk melukakan insan yang lain..


......║\
......║▒\
......║▒▒\
......║░▒║..Luka
......║░▒║..disebabkan...
... ..║░▒║..Pedang
......║░▒║..Jika
......║░▒║..Dibalut
......║░▒║..Akan
......║░▒║..kembali
......║░▒║..Sembuh
......║░▒║..TETAPI
......║░▒║..Jika
......║░▒║..Luka
......║░▒║..disebabkan
......║░▒║..Kata-kata
......║░▒║..Akan
......║░▒║..kekal
......║░▒║..di
......║░▒║..Ingatan
......║░▒║..Sepanjang.
......║░▒║...Hayat.....
......║░▒║
......║░▒║
.▓▓▓▓▓▓▓▓▓ " Apakah yang paling tajam di dunia ini?".
.......]█▓[Imam Ghazali menjawab yang paling tajam adalah "lidah
.......]█▓[manusia". Kerana melalui lidah, manusia dengan begitu
.......]█▓[mudah menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya
.......]█▓[sendiri

Renung-renungkan dan selamat beramal



Tuesday, December 18, 2012

QUEEN & WOMEN in ISLAM

A British man came to Sheikh and asked:
Why is it not permissible in Islam for women to shake hands with a man?
 
The Sheikh said:
Can you shake hands with Queen Elizabeth?
 
British man said:
Of course no, there are only certain people who can shake hands with Queen Elizabeth.
 
Sheikh replied:
Our women are queens and queens do not shake hands with strange men.
 
Then the British man asked the Sheikh:
Why do your girls cover up their body and hair?
 
The Sheikh smiled and got two sweets, he opened the first one and kept the other one closed. He threw them both on the dusty floor and asked the British:
If I ask you to take one of the sweets which one will you choose?
 
The British replied:
The covered one.
 
The Sheikh said:
That's how we treat and see our woman.
 
 
 
 
***********************************
 
The QUEEN dresses modestly,

 A MUSLIMAH dresses modestly.
 
The QUEEN doesn’t shake hands with strangers,

 A MUSLIMAH doesn’t shake hands with strange men.
 
The QUEEN‘s status is raised as soon as she inherits the Crown,

 A MUSLIMAH‘s status is raised as soon as she wear’s the Hijab.
 
The QUEEN is proud of her bloodline,

 A MUSLIMAH is proud of her HIJAAB
 
A MUSLIMAH in a Hijab, IS a Queen with her Crown! ♥
 
 

Friday, December 14, 2012

OME: The Difference Between RESPONSE & RESPOND

Oh My Englishhh...

 
Sesungguhnya orang yang paling rugi dalam dunia nie adalah orang² yang merasakan mereka pandai.. maka rugilah mereka yang berhenti belajar.. tanpa kita sedari hidup yg kita lalui ini satu sekolah yang kita tak akan pernah graduate sampai lar kita mati... belajar.. belajar dan belajar.. pengalaman dalam kehidupan adalah cikgu yang paling bermakna.. okehhhh... panjang mukadimahnya... the point is...
 
Satu hari tetiba aku terkonpius... maser nak antar email pada boss aku... waaa... guna english meh.. hehehe.. sekali sekala tidak ada salahnya... to be frank.. aku nie bukan terer sangat english.. bila aku tak tau sesuatu aku keliru.. the best kamus is the internet.. aku gugel jer lar bagi menjernihkan kekeruhan pemikiranku... dan nak citer lagi... aku nie selalunya banyak belajar perkataan baru bila waktu aku nak mengarang sesuatu... tak kira lar.. emel ker.. surat ker.. entry kat blog ker.. dan aritu.. aku terkeliru dengan penggunaan perkataan 'Response dan Respond'.. maksud dia sama kan.. tapi masa bila kah kita nak guna 'Response' dan masa bila pula kita nak guna 'Respond'..
 
Okeh.. hasil pencerahan yg aku dapati dari pakcik google..
 
Primarily they are the same but they are of two different grammar forms. One is an action word and one is a thing.
 

Respond is a verb and response is the noun form of the word "respond".
Respond itu kata kerja manakala response pula kata nama.

Dalam Bahasa Melayu-nya...

Respond = Menjawab
Response = Tindak balas..

Paham murid²....??  Penjelasan...?  Hurmmm... okeh.. aku cerahkan lagie dengan contoh ini:

1) My husband didn't respond to my SMS. - in this one respond is the verb.

2) I haven't got a response from my husband SMS yet. - in this one response is the noun because it is the thing being received.
 
 Ok.. paham dah??  Sampai jumpa lagi di masa keliruku yang akan datang... ^_________-
 

Tuesday, December 4, 2012

♥ Zikir Memohon Dimurahkan Rezeki Susu Ibu ♥



Buat semua ibu² gigih yang berusaha membasahkan tekak bayimu dengan susumu sendiri..
Susu telah merudum dengan dahsyatnya.. eloklah diamalkan zikir ini insyaAllah akan dimurahkan rezeki susu untuk si manja anda..
 
Setiap usaha perlu disertai dengan doa dan tawakal.
 
 
 

Monday, December 3, 2012

CoNToH NaJiS BeSaR.. haaa... jawab.. jawab... OMG!!


Semoga dijadikan iktibar bukan bahan ketawa, hari ni hari dia mungkin besok hari kita.

Betul tak. Masa zaman kami dulu tok imam tu tanya "ko orang islam nak kawin nak cuba tanya soalan sikit yang saya ingat. :-

a) Cuba Mengucap
b) Apa rukun dan fardunya.

Berpeluh juga BEB.

Pada cuti hari minggu yang lalu, aku menghadiri Satu Majlis akad nikah kawan pada kawan ku. Waktu tu aku bercuti dikampung dia. Jadi bila ada kenduri macam tu dia pun pergi dan ajak aku sekali. Aku pun ikut sama. Masa tu majlis akad nikah tu dijalankan diruang tamu. Ramai orang aku tengok, sambil duduk bersila mengelilingi tok kadi dan pengantin lelaki. Dahsyat, pengantin tu duduk atas bantal macam raja. Aku jarang tengok majlis macam nih. Jadi masa bersila tu, aku pun mengesot sikit2 untuk dengar apa yang tok kadi akan tanya. Rupanya macam2 jugak tok kadi tanya.

Tapi ada satu soalan yang menyebabkan aku malu besar.....Tok kadi tanya pasal satu hari berapa kali kene sembahyang, dengan lajunye mamat pengantin tu jawab "lima". Tok kadi tanya lagi, bagi contoh2 najis kecil, dia pun jawap kencing baby yang kecik2 lagi. Tok kadi pun angguk ler, jadi aku rasa jawapan tu ok la kut.

Tok kadi tanya lagi contoh najis besar, mamat tu mula dah panik, jeling kiri, jeling kanan, mula tengok siling, aku rasa macam nak tolong je mamat pengantin tu...bukannye susah, jawapannya anjing ngan babi je,..tapi mamat tu dah mula berpeluh jantan keluar kat dahi....tok kadi mula senyum...

Aku sebut dalam hati moga2 dia dengar 'anjing ngan babi la hoi', tapi rupanya aku cakap dalam hati dia tak dengar. Aku tak tahu apa yang jadi selepas itu, kerana majlis tu jadi kecoh kerana ramai orang yang berada disekeliling majlis tu sambil minum air sirap, tersembur keluar minuman tu terkena baju ramai orang, aku pun sama, masa tu aku tengah minum sirap tu, tiba2 aku semburkan balik, dah kene member kat tepi2, kecoh jadinya, aku pegang mata aku, penuh dengan air mata.

Yang aku ingat masa tok kadi tanya tentang contoh najis besar kat pengantin tu keadaan senyap sunyi....tapi bila pengantin tu jawap "Taik Gajah" suasana jadik hingar bingar dengan gelak ketawa orang yang dah tak boleh tahan, nak control macamana ...taik gajah... besar betul..nak2 bila gajah makan durian.

*************************
 
Sekadar selingan di hari yang mendung... yg baik jadikan teladan.. yg buruk kita simpangkan..



MaSaALaH.. tak pernah hilang.. dia cuma pergi bersembunyi..

Alangkah indahnya hidup jika tidak punya masalah...
Alangkah berserabutnya fikiran ini memikirkan masalah...
Alangkah.. betapakah.. masalah itu datang bertimpa²..
Tanpa diduga.. tanpa diminta ia datang menyapa...
 
Masalah.. membuatkan kita berfikir..
Masalah.. menjadikan kita kreatif..
Masalah.. membuat kita bangkit di alam realiti..
Masalah.. mendewasakan..
Masalah.. mematangkan..
Masalah.. menjadikan kita tabah..
 
Tiada masalah tanpa jalan penyelesaian..
Otak memainkan peranan...
Pilihan ditangan.. kemungkinan² menyusur tindakan..
Yang manakah harus dipilih..?
Yang manakah yang terbaik..?
 
Kumohon... Allah berikanlah aku... penyelesaian terbaik..
Sesungguhnya aku insan kerdil..
Tidak mampu menelah sesuatu di luar jangkauanku...
Aku perlukan petunjukmu..
Sehebat² perancangan manusia..
KetentuanMu mengatasi segala..
 
Allahu Rabbi... tetapkan hatiku.. membuat pilihan yang bijak..
Baik buatku.. warisku.. dunia dan akhirat..
 
 

Sunday, December 2, 2012

NiNjA HaToRi DaTaNG OpiS!

Salam.. sejuk sungguh hari²ku... hari² hujan kan... aktiviti terbatas di dalam rumah sahaja.. seperti surirumah sepenuh masa.. hujung minggu macam² keje dah menunggu.. memasak.. membasuh.. menyidai.. melipat baju.. memvakum lantai yang berhabuk.. mengemas apa yg patut... melayan kerenah anak².. meletihkan.. alah bisa tegal biasa.. jarang kami bertapa di rumah di hujung minggu.. kecuali.. hari² macam nie... mandom.. suram.. bosan.. urgghhh... tak tau nak pegi mana.. lepak rumah tengok movie..  nak update pon boring sebenarnya.. korang mesti lagi boring bila bacer.. hmmm...
 
Kat rumah mmg ada internet.. tapi jarang sunggoh aku dapat berteleku depan komputer.. heh.. macam mana nak konsentret kalau keje rumah menyemak di depan mata... boleh jer kalau takmo buat... tapi biler menimbun nanti.. balik² aku jugak yg kena... balik² aku jugak yang pening... sebab rumah yang semak menyerabutkan fikiran normal menjadikan aku stress... aku tak suka rumah bersepah... jadi aku lar yg penat kan... penat² pon badan tetap gedempol... camner tue... hehehe.. sejuk² nie perut cepat lapar kan... asyik² raser nak makan... makan... makan... makan..  huhuhu... tolong lar aku... aku takmo gemok.. tak larat nak bawak lemak.. sangat² perlukan produk pelangsingan sekarang!
 
Seminggu lepas... berkampung anak² kat opis... mak aku cuti² Malaysia... holiday di Langkawi... makanya nak tanak... cuti tak cuti... masalah kami lar untuk difikirkan.. tak kan nak halang mak pergi berjalan kan... free pulak tu kan... org nak sponsor lagie kan... anak aku hak aku.. hak bercuti hak mak... aduhaiiii... cuti masih berbaki 6 hari sebenarnya... tapi bulan nie jer dah 3 hari aku amik cuti.. 1 hari MC sebab serangan cirit birit satu famili... belom masuk cuti² awam yg mmg dah digazetkan.. abis... segan lar aku nak cuti lagi kan... aku pon sedar diri.. makan gaji kan... kalau opis sendiri pon hari² cuti.. bungkus lar jawabnya.. inikan pula memikul amanah rakyat.. yelah ater penjawat awam.. sib baik kat sini... kat opis aku nie lar.. walaupon tak der nursery.. tapi boses dan rakan² sekerja semua kids friendly... sangat memahami.. dan boleh berkompromi... bayangkan hari Isnin tue ke-empat² anak sumer aku angkut ke pejabat... mula² yer dorang ok... duduk kat meja.. melukis.. mewarna... baca buku... tapi biler petang menjelang pulang... Ninja Hatori!!  Dorang main kat bilik aku... baling² segala... aduhaiiii... Bonda tak jadi keje jawabnyer... pompuan² jugak.. lasak ko jgn cakap... pening!  Hari Selasa dan berikutnya.. aku cuma bawak si Amna sorang yg lain adik aku si Shifa tolong jaga... lega...
 
Makanya.. esok kembali anak² ke rutin biasa... Tok dah balik dari holiday... yeay!!  Sebelum tido.. kena prepare baju anak²... dan susu si Amna... Amna masih berjaya kukekalkan minum susu badan... dah setahun 4 bulan.... 8 bulan lagie... chiayokkkk²... dengan harapan dapatlah aku jayakan misi penyusuan ini.... :)

Tidur nyenyak dibuak irama hujan yg lebat.. siap berbaju sejuk.. siyes mmg sangat sejuk aircond kat bilik di waktu hujan..

Nana.. tido paling last.. sebab tu terasing dari toto.. pandai pulak dia amik tikar buat selimut..

Kesian pulak tengok dorang tido macam nie..

Amna nyenyak sunggoh..

Keempat² di opis  Bonda.. ketika menunggu Ayah datang bawak pulang..


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails