.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Friday, May 18, 2012

LOGO HALAL MaLaYSiA & AnTaRaBaNGSa YaNG DiiKTiRaF..

Terdapat banyak logo halal digunakan bagi menyakinkan pengguna Islam sekarang nie.. sampai aku pon kadang² pernah timbul rasa sangsi.. Ehhh.. betul ker logo nie sah.. entah² main cop jer kan..

Maka.. adalah sangat membantu biler dapat panduan logo seperti di bawah..



Sebagai orang Islam.. kesucian apa pon benda yg kita guna dan makan adalah amat penting bagi memelihara akhlak dan keturunan yang baik..

Thursday, May 17, 2012

JoM KaRi KaMBing CiCaH RoTi.. Pastu KiTa MiNuM KoPi..


Sedarkah kopi dan daging kambing adalah makanan sunnah nabi?

1. Bijak sungguh Yahudi memperdayakan kita umat Islam, mereka suruh kita minum susu lembu buatan mereka, tapi mereka minum susu kambing, mereka minum apa yang diminum oleh Nabi kita Muhammad SAW. Mengapa kita tidak ikut nabi kita, kita ikut orang zionis tapi ternyata mereka mengikut apa yg nabi kita makan dan minum.

2. Teruskan membongkar kebijaksanaan Zionis menipu umat Islam. Kata-katanya ini adalah bertepatan dengan hadis Rasulullah: "Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutnya dalam perkara-perkara kecil".

3. Kita diajar dalam buku biologi, buku pemakanan (kajian dan terbitan para Zionis ini) bahawa kalau nak dapat vitamin B dan kalau nak tambah darah kita kena makan hati haiwan dan hati ayam tetapi sebenarnya Nabi kita tidak menggalakkan pemakanan organ dalaman. Nak ikut Zionis ke nak ikut nabi kita?

4. Sebenarnya makan hati ayam dapat melembabkan otak kita sebab hati merupakan organ di mana semua toksin akan dikumpulkan dan dineutralkan. So, kepekatan toksin adalah tinggi di hati ayam, makanlah kita toksin tersebut serta bengaplah otak kita umat Islam sebab percaya buku sains keluaran Zionis ini.

5. Kita diajar dalam sains bahawa kopi tidak bagus untuk kesihatan. Namun sebenarnya kopi adalah antara minuman kegemaran Nabi kita selain susu dan madu. Cuba tengok Zionis, mereka minum kopi, Starbuck. Profesor di UK mengatakan yang Zionis semua ada segelas kopi di tangan mereka. Kita diajar memakan kambing tinggi kolesterol, namun kambing juga adalah makanan Nabi kita. Seolah-olah buku sains ni nak merendahkan pemakanan Nabi kita. Sebenarnya daging kambing adalah daging paling kurang kolesterol.

6. Para Zionis ni juga menggalakkan kita minum dan makan makanan yang langsung tak berkhasiat, contohnya Coke dan Maggi. Coke tu sangatlah beracun, pastu sangat tidak bagus untuk kesihatan (gula tinggi, berasid, pH dalam lingkungan 3.5, ada racun tersembunyi). Orang Melayu kita juga yang ketagih minum Coca-Coladan Pepsi-Cola.

7. Kita diajar bahawa makan McDonalds adalah bagus, namun sebenarnya McDonalds adalah makanan yang sangat tinggi MSG dan kolesterolnya dan paling banyak lemak tepu trans. Untuk pengetahuan, para Zionis agen Dajjal ni jugak mengwar-warkan kebaikan minum soya (sebab USA merupakan pengeluar soya terbesar), namun sebenarnya soya dapat melemahkan kejantanan lelaki dan mengurangkan kesuburan lelaki dan perempuan.

8. Selain itu juga soya dapat meningkatkan risiko kanser payudara, kanser ovari, kanser prostat, serta melemahkan otak dan tulang sebab dalam soya ada hormon estrogen yang sama dengan estrogen pada wanita. Pastu soya ada phytic acid yang membuatkan penyerapan kalsium, magnesium dan zinc yang penting untuk badan kita terjejas.

"Aku suka makan daging kambing.. daging kambing yang dimakan mengambil masa 7 jam untuk dihadam manakala daging lembu selama 36 jam.. jadi.. fikir²kan lah..."


Mari kita Ikut Sunnah!!


Wednesday, May 16, 2012

HaRi Nie HaRi GuRu..

Yer.. dan aku bangun seawal pagi.. (sebelum tue En. Ady yang kena bangun dulu sebab aku perlu melayan kerenah si Amna.. prepare semua ingredients.. cincang apa yg patut dicincang.. mekasih Abang yeaaa..) utk masak mihun... pot luck utk tadika anak² aku sempena sambutan Hari Guru.. Hadiah pon kami dah belikan.. coklat bar jer.. utk cikgu kelas masing².. kad kami ajar bebudak tu buat sendiri.. gunting bunga² tampal dekat kad yg dah digunting bentuk love.. pastu dorang tulis kata² yg ingin dorang ucapkan pada cikgu masing²..

Sikap menghargai orang lain nie.. perlu kita semai dari kecik.. memberi hadiah.. membuat kad.. membantu mereka mengekpresikan perasaan ke atas suatu pemberian secara tak langsung mengajar anak kita menjadi lebih prihatin dan sensitif dengan perasaan orang² lain di sekelilingnya.. anak kita terdidik menghormati, menyayangi dan mengingati individu² penting di dalam hidup mereka.. yang paling penting.. mereka tahu dan faham apa itu penghargaan dan bagaimana caranya untuk menghagai..
 
 
 Sayang.. kad yg dorang buat untuk cikgu masing² tue aku lupa lar pulak nak snap.. yelah.. kelam kabut jer pagi tadi.. hadiah yg diberi idak lah seberapa.. tapi semangat yang dilahirkan anak² ini cukup aku kagumi.. bersusah payah nak buat kad dengan hasil tangan sendiri... dan aku percaya.. anak² yang terdidik menghargai akan dipenuhi jiwanya dengan kasih sayang...

Oh ya!  Sebelum aku terlupa...


"Selamat Hari Guru buat semua guru² berdedikasi meneruskan perjuangan mendidik tanpa rasa jemu.." 
"Terima Kasih Cikgu!!"


Tuesday, May 8, 2012

ApA MaHuMu WaNiTa??

Seperti biasa indahnya angan² dalam mencari pasangan.. mood nak nyanyi tiba².. jom sekali kita nyayi.. sapa yang tau lagu Raja Ema nie..

Angan-angan
Bila mencari pasangan
Yang bakal jadi pilihan
Si hartawan..

Angan-angan
Jejaka pilihan hati
Punyai personaliti
Segak tinggi..

Cari-cari
Tunggu-tunggu
Masih belum bertemu..

Hari-hari
Yang berlalu
Meningkat usiamu..

Pilih pasangan
Memang tak mudah
Asyik berangan
Tak jadi nyata..

Angan-angan
Biarlah berbatasan
Jangan sampai penantian
Berpanjangan..

Angan-angan
Hanya indah dikhayalan
Yang harus engkau hadapi
Kenyataan


Dah abis layanzz.. nostalgia kan lagu tue.. seperti yang dinyanyikan.. "Yang harus engkau hadapi KENYATAAN".. Kenyataannya.. apa yang seorang wanita mahukan setelah bertitlekan 'ISTERI'??

1.  She is your everything... tiada dua.. tiada tiganya.. sebab itu ramai wanita boikot poligami.. bukan tamak.. tapi bimbang suami tidak mampu mencontohi akhlak Nabi..

2.  She'll be the first in your list of priority... before your work.. your friend.. and your hobby.. jangan sesekali mengenepikannya.. jangan sesekali buatkan dirinya merasa tidak penting.. tidak sehebat rakan²mu.. once married.. she'll always wanna be your very² best friend.. jangan salahkannya kalau dia cemburu.. dia cemburu sebab dia sayangkan kamu.. sebab.. hanya dia yg berdiri di sisimu.. di saat duka.. mendengar keluh nestapa.. mengurut badan dan kepala..

3.  You are her Bank.. mahu apa mintak.. perlukan berapa.. bagi.. Duitmu duitku.. duitku.. tetap duitku.. huhuhu... bukan berkira.. tapi bagi peluang suami tunaikan tanggungjawab.. bertuah lar kalau dapat isteri yg bukan setakat pandai memberi.. tetapi tidak pandai pula meminta..

 4.  Suami ejen pelancongan.. selalu luangkan masa dengan isteri dan anak² pergi bercuti di tempat² yang menarik.. walaupon hanya di balik bukit... jangan lar bila cuti asyik mengadap komputer.. tengok anime.. tonton bola.. baca suratkhabar... isteri bukan burung.. hidup lebas.. hati terkurung.. uhuhuhu... jangan beri isteri tanggapan kamu suami yang boring...

5.  Suami Pakar How To... tak kira masa.. bila diperlukan.. semua kamu tahu... yang paling penting.. kamu perlu ada skill memujuk... isteri hanya merajuk bila merasa dirinya tidak penting lagie dalam hidup orang yg dia sayang.. jangan biar isteri merajuk lama²... sangat² bahaya.. wanita berfikir menggunakan emosinya bila hatinya telah terusik.. macam² perkara tidak terjangka boleh berlaku.. jangan salahkannya... dia cuma punya 1 akal 9 nafsu... layaklah org yang punya 9 akal itu membimbing... mengalah tidak beerti kalah..

6.  Suami Pelakon Lelaki Terbaik.. walaupon tidaklah sekacak Aaron Aziz.. atau pon Tom Kurus.. tapi jadilar kacak dan romantik di matanya... sensitif dengan kehendak dan kemahuannya.. tahu apa yg disukai dan dibencinya... pandai membelai hati wanitanya..

7.  Suami Pembantu Rumah.. sama² seiring seia sekata sejalan... pergi keje sama².. bila balik banting tulang buat keje rumah sama².. jaga anak sama².. tak ada istilah.. kau².. aku².. selagi hayat hidup bersama.. tiada istilah pentingkan diri... kamu penat.. isteri pon penat.. kamu bukan berkahwin dengan robot kan.. apa yang penting??  KERJASAMA..

6.  Once the knot is tied.. she'll link forever with you... rimas?? You should think of it before you shake the hand of the Kadhi.. kamulah tempat dia bergantung sekarang.. kamulah Imam.. kamulah pembimbing.. kamulah juga pelindung... pelindung dari bahaya di dunia dan api di akhirat kelak.. kerana.. dosanya kamu juga yang tanggung..

Friday, May 4, 2012

BOB KUMAN yang DiKeNaLi..



Berita pemergian Bob...membuat saya terkilan. Ketika saya di Sabah...Bob menghubungi saya, katanya, "Man kau ok kat sana...Tentang show dkt Universiti KL yg kau suruh aku pg tu Insyallah aku akn pg. Pasal bayaran kau jgn kisah...aku nak tolong agama Allah je..." ...Kemudian saya berjanji dgn Bob utk menziarahinya sewaktu saya di Kuala Lumpur nanti...Malangnya saya terlupa utk berbuat demikian.


Pengenalan saya dgn Bob bermula pada tahun 1997 lagi. Ketika itu dia baru mengeluarkan album sulungnya. Sejak itu hubungan kami sgt baik. Keluar makan bersama dan kami pernah ke Singapura dan Terengganu bersama-sama.


Orgnya cukup baik dan tak berkira walaupun dia sebenarnya dlm kesusahan. Pertemuan terakhir kami ketika saya menganjurkan konsert Khalifah Seni di Pulau Marina, Manjung Perak. Sebelum dia pulang ke Kuala Lumpur dia memanggil saya dan kami berbual panjang. Antara topik menarik, kata arwah, "Man aku nak kahwin lagi. Bukan apa kalau aku sorang2 susah juga. Pendapat kau bagaimana,".


Saya bersetuju tetapi dlm perbualan hari itu yg menyentuh perasaan saya katanya, "Man kau jgn bimbang pasal bayaran mana kau panggil aku akan pergi. Aku nak tolong agama Allah ini sampai aku mati. Kau jangan serik panggil aku lagi. Aku betul2 nak bertaubat kpd Allah..."


'Untuk sahabatku Bob...Kau pergi kerana masanya sudah tiba. Sudah tertulis ajalmu pada hari ini. Jgn kau sedih kerana kawan-kawan mu yg lain juga akan dipanggil kembali sepertimu utk berhadapan dgn Allah di padang Masyar nanti. Cuma masa yg ditulis utkmu agak awal dari kami.


"Siapa saya utk bertanya kpd Allah kenapa kau dimatikan di usia yg muda. Sedang kematian itu telah ditetapkan oleh Allah. Apapun Bob, bersyukurlah dan beruntunglah sahabat di saat-saat pemergianmu, kau mendapat hidayah Allah. Sesungguhnya Allah akn mengampuni jika seseorang itu benar2 bertaubat.


'Buat sahabat-sahabatku FB ku, kadang2 bila diingatkan kembali dlm perjalanan kita menuju akhirat...apalah gunanya hidup tanpa beramal kpd Nya, apalah guna hidup jika kita tidak membantu agama Allah (membuat usaha agama), apalah guna hidup jika tiada pengorbanan yg kita lakukan. Apalah guna hidup jika takut menegakkan kebenaran. Oleh itu teman, dgn peluang yg masih ada ni, bertaubatlah dan beramal bersungguh-sungguh...Bila malaikat maut memanggil mu tiada lagi apa yg mampu kau lakukan'
'Buat Bob...Kau tetap diingatan. Ku sedekahkan al-fatihah dan semoga Allah meletakkan Rohmu bersama-sama org beriman dan para sahabat2 Rasulullah.



Kecil Besar.. Tua atau Muda.. Kita akan kembali bila tiba Waktunya..
 Tetapi.. yang tidak dapat dipastikan.. sempatkah kita bertemu denganNya dalam keadaan yang BERSEDIA..

Al-Fatihah
Mudah² Arwah ditempatkan di kalangan hamba²Nya yang Soleh dan Beriman.. Aaamiiin..


Thursday, May 3, 2012

MeNCaRi..

Hmmmm... *sigh*.. apsal bosan dan kosong sungguh raser arinie... tak der mood nak buat aper pon.. bosan.. tepu.. lemau dan yang sewaktu dengannya.. nak update blog pon tak punya cukup semangat untuk aku mulakan... nie update ikut suka hati jari menari jer nie.. adakah aku sedang mengalami sindrom hormon bergelora.. ahahaha.... emosi ini bagai diracik².. berbelah bagi... aku mencari bahagian gembira dan bahagia.. tapi tak jumpa... lalu bagaimana untuk aku positifkan diri... aduhaiiiiii... lumrah sifat manusia.. tidak pernah cukup.... semangat... semangat... SEMANGAT!!!... Aku sangat perlukanmu... untuk kuteruskan perjuangan hidup ini yang masih belum selesai... Iman.. Iman.. IMAN!!!  Dampingiku... aku takot hanyut dalam lautan emosi... aku tak mahu tenggelam.. aku tak mahu lemas... bantulah aku.. keluar dari kemelut belukar tebal ciptaanku sendiri.... aku mahu KELUAR!!!!


Kadang² hidup ini tidaklah seindah yang kita bayangkan..

Aku RaSa KOSONG..




Kosong
Najwa Latif

Kau melihat diriku
Seperti sesuatu
Yang mencabar dirimu
Akal dan mindamu
Kau mendustaiku
Kau bilang mereka tak tahu
Siapa diriku
Sedangkan kau juga begitu

Segala kata cacian
Yang telah engkau berikan
Membuatku rasa

Kosong...kosong

Setiap detik diperhatikan
Kau cari cara putar belitkan
Kau jadikan diriku

Kosong...kosong

Kini aku bangkit
Membuktikan yang ku tak sakit
Dengan segala perit yang kau berikan
Kini aku pantas berjalan
Bergerak ke hadapan
Dan akan ku buktikan
Siapa diriku yang sebenar

Kosong...kosong

Segala kata cacian
Yang telah engkau berikan
Membuatku rasa

Kosong .. kosong

Setiap detik diperhatikan
Kau cari cara putar belitkan
Kau jadikan diriku

Kosong...kosong

Segala kata cacian
Yang telah engkau berikan
Membuatku rasa

Kosong...kosong


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails