.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Wednesday, August 31, 2011

BoSaNNyeR RaYeR TaHuN NiE...

Raya kedua.. aku baru berpantang 9 hari.. aduhai.. lambatnyer maser berlalu.. aku dah bosan nie terperuk kat rumah.. Raya kali nie ler aku raser paling boring.. apa pon tak boleh... APA PON TAK BOLEH! Urgghhh.. maser berpantang si Aisha dulu.. 1st day raya aku dah 10 hari berpantang.. alahai.. sikit jer beza.. cumanyer tak boring sangat sebab aku ekot beraya.. tapi tahun nie 1st day raya mmg sumer pakat datang beraya umah aku... segala juadah dorang bawak.. penuh lar peti ais tu ngan makanan.. mak bawak.. mertua.. ipar duai sumer bawak makanan utk org berpantang yang tak boleh masak nie.. tapi esoknyer dowang sumer dah bawak diri.. mak aku dan sedara mara sumer pi Langkawi cousin aku kawen... wah.. seronok lar they all.. makan kenduri sambil berjalan²... huhuhu.. belah mertua laks.. balik ke Pahang... jiran² sekitar rumah awal² lagi sumer dah callo balik raya kat kampung... pendek kata.. kami diselubungi kesunyian... huhuhu... kecuali jerit pekik.. suara anak En. Ady nie bermain dan bergadoh... 

Apa aku nak buat eak??  BOSANNYERRR... kang aku pegi berkebun kat luar.. org kata giller pulak.. berpantang buang tebiat pi berkebun pulak.. aku raser nak keluar...  nak keluar!!!

Monday, August 29, 2011

..JaWaPaN TuLuS IKLaS AiNnA..


Malam pertama aku tido di rumah sekembali dari hospital dengan si kecik Amna.. Si Ainna menjengah ke bilik.. seperti biasa mahu tidur di tempatnya..

"Ainna tak boleh tido sini.. sekarang adik baby dah ada.. Ainna tido luar lar.. ngan ayah.. ngan kakak sumer.." Masalah yang telah dijangkakan.. dia mesti nak tido di tempat dia..

"Alaaaa... tapi Ainna nak tido sini... tu tempat Ainna.." Budak nie memang petah menyusun ayat dan bercakap..

"Ainna tido lasak.. nanti kaki Ainna naik atas adik baby.. kalau Ainna tido sini.. adik baby nak tido maner?" Selembut mungkin aku cuba fahamkan si kecil berusia 2 thn lebih ini..

"Alaa.. Bonda simpan lar adik baby tue.." Haa?? Pelik ngan jawapan si kecil itue.. apa yang dimaksudkannya..

"Simpan.. nak simpan kat maner?" Aku tanya balik.. nak jugak tau apa di fikiran dia..

"Alaaa.. Bonda simpan lar adik baby tu kat pewut Bonda" Humaaiiighhhh... meledak ketawa aku.. dlm control² sebab bekas operation sakit lagie..

"Penat² doktor kuarkan dari perut Bonda.. senang² jer dia nak suruh simpan balik... amboi.. Bonda simpan Ainaa lar dalam pewut Bonda.. nak??"

"Tanak laaaa... Ainna nak jalan.." Hahahahahha.... budak² sekarang... jawapan penuh tulus ikhlas...


Saturday, August 27, 2011

Yeyyy ESoK RaYA!!!!!


SeLaMaT HaRi RaYA Uols!!  Kad tak da.. tapi terimalah orkestra ini dari saya.. hahahaha
 
..MaAF ZaHiR BaTiN..
 
Kepada yang balik kampung.. drive carefully.. biar lambat.. asal selamat.. ingatlah mereka yang tersayang... ^__________________^
 
 


Monday, August 22, 2011

Syukur Alhamdulillah...


Syukur padaMu Ya Allah, Putri ke 4 kami telah selamat dilahirkan pada 22/08/2011 Isnin jam 12.25pm dengan berat 3.2kg. Kedua anak dan BoNdA dalam keadaan baik...



 Macam Ainna. First baby yg ada rambut.

Details...

Sunday, August 21, 2011

DoAkaN BoNDa SelAMat MeLAhiRkAN...

Assalamulaikum wbt.

kepada semua blogger, teman, rakan, family dan sanak saudara. Diharap dapat mendoakan Sharifah Zurina Syed Zulkefeli semoga selamat melahirkan baby kami yg ke empat pada hari esok Isnin pukul 11pagi.

Amin Ya Robbal Alamin....

Saturday, August 20, 2011

..Bila IBLiS BeRJuMPa RaSuLuLLaH..

Sama² kita renungkan..

*********************************************************************************

Iblis Terpaksa Bertamu Kepada Rasulullah SAW (dari Muadz bin Jabal dari Ibn Abbas)

Ketika kami sedang bersama Rasulullah SAW di kediaman seorang sahabat Anshar, tiba - tiba terdengar panggilan seseorang dari luar rumah: "Wahai penghuni rumah, bolehkah aku masuk..? Sebab kalian akan membutuhkanku. "

Rasulullah bersabda:"Tahukah kalian siapa yang memanggil?"

Kami menjawab: "Allah dan rasulNya yang lebih tahu."

Beliau melanjutkan, "Itu Iblis, laknat Allah bersamanya."

Umar bin Khattab berkata: "izinkan aku membunuhnya wahai Rasulullah"


Nabi menahannya: "Sabar wahai Umar, bukankah kamu tahu bahwa Allah memberinya kesempatan hingga hari kiamat? Lebih baik bukakan pintu untuknya, sebab dia telah diperintahkan oleh Allah untuk ini, pahamilah apa yang hendak ia katakan dan dengarkan dengan baik."


Ibnu Abbas RA berkata: pintu lalu dibuka, ternyata dia seperti seorang kakek yang cacat satu matanya. di janggutnya terdapat 7 helai rambut seperti rambut kuda, taringnya terlihat seperti taring babi, bibirnya seperti bibir sapi.


Iblis berkata: "Salam untukmu Muhammad,... . salam untukmu para hadirin..."


Rasulullah SAW lalu menjawab: Salam hanya milik Allah SWT, sebagai mahluk terlaknat, apa keperluanmu?"

Iblis menjawab: "Wahai Muhammad, aku datang ke sini bukan atas kemauanku, namun karena terpaksa."

" Siapa yang memaksamu?"

Seorang malaikat dari utusan Allah telah mendatangiku dan berkata:

"Allah SWT memerintahkanmu untuk mendatangi Muhammad sambil menundukkan diri.beritahu Muhammad tentang caramu dalam menggoda manusia. jawabalah dengan jujur semua pertanyaannya. Demi kebesaran Allah, andai kau berdusta satu kali saja, maka Allah akan jadikan dirimu debu yang ditiup angin."

Oleh karena itu aku sekarang mendatangimu. Tanyalah apa yang hendak kau tanyakan. jika aku berdusta, aku akan dicaci oleh setiap musuhku. tidak ada sesuatu pun yang paling besar menimpaku daripada cacian musuh."


Orang Yang Dibenci Iblis

Rasulullah SAW lalu bertanya kepada Iblis: "Kalau kau benar jujur, siapakah manusia yang paling kau benci?"

Iblis segera menjawab: "Kamu, kamu dan orang sepertimu adalah mahkluk Allah yang paling aku benci."

"Siapa selanjutnya?"

"Pemuda yang bertakwa yang memberikan dirinya mengabdi kepada Allah SWT."

"lalu siapa lagi?"

"Orang Aliim dan wara' (Loyal)"

"Lalu siapa lagi?"

" Orang yang selalu bersuci."

"Siapa lagi?"

"Seorang fakir yang sabar dan tak pernah mengeluhkan kesulitannnya kepada orang lain."

"Apa tanda kesabarannya?"

"Wahai Muhammad, jika ia tidak mengeluhkan kesulitannya kepada orang lain selama 3 hari, Allah akan memberi pahala orang -orang yang sabar."

" Selanjutnya apa?"

"Orang kaya yang bersyukur."

"Apa tanda kesyukurannya?"

"Ia mengambil kekayaannya dari tempatnya, dan mengeluarkannya juga dari tempatnya."

"Orang seperti apa Abu Bakar menurutmu?"

"Ia tidak pernah menurutiku di masa jahiliyah, apalagi dalam Islam."

"Umar bin Khattab?"

"Demi Allah setiap berjumpa dengannya aku pasti kabur."

"Usman bin Affan?"

"Aku malu kepada orang yang malaikat pun malu kepadanya."

"Ali bin Abi Thalib?"

"Aku berharap darinya agar kepalaku selamat, dan berharap ia melepaskanku dan aku melepaskannya. tetapi ia tak akan mau melakukan itu." (Ali bin Abi Thalib selau berdzikir terhadap Allah SWT)

Amalan Yang Dapat Menyakiti Iblis

"Apa yang kau rasakan jika melihat seseorang dari umatku yang hendak shalat?"

"aku merasa panas dingin dan gemetar."

"Kenapa?"

"Sebab, setiap seorang hamba bersujud 1x kepada Allah, Allah mengangkatnya 1 derajat."

"Jika seorang umatku berpuasa?"

" Tubuhku terasa terikat hingga ia berbuka."

" Jika ia berhaji?"

"Aku seperti orang gila."

"Jika ia membaca al-Quran?"

" Aku merasa meleleh laksana timah diatas api."

"Jika ia bersedekah?"

"Itu sama saja orang tersebut membelah tubuhku dengan gergaji."

"Mengapa bisa begitu?"

"Sebab dalam sedekah ada 4 keuntungan baginya. yaitu keberkahan dalam hartanya, hidupnya disukai, sedekah itu kelak akan menjadi hijab antara dirinya dengan api neraka dan segala macam musibah akan terhalau dari dirinya."

"Apa yang dapat mematahkan pinggangmu?"

" Suara kuda perang di jalan Allah."

"Apa yang dapat melelehkan tubuhmu?"

"Taubat orang yang bertaubat."

"Apa yang dapat membakar hatimu?"

"Istighfar di waktu siang dan malam."

"Apa yang dapat mencoreng wajahmu?"

"Sedekah yang diam - diam."

"Apa yang dapat menusuk matamu?"

"Shalat fajar."

"Apa yang dapat memukul kepalamu?"

"Shalat berjamaah."

"Apa yang paling mengganggumu?"

"Majlis para ulama."

"Bagaimana cara makanmu?"

"Dengan tangan kiri dan jariku."

"Dimanakah kau menaungi anak - anakmu di musim panas?"

"Di bawah kuku manusia."


Manusia Yang Menjadi Teman Iblis

Nabi lalu bertanya : "Siapa temanmu wahai Iblis?"

"Pemakan riba."

"Siapa sahabatmu?"

"Pezina."

"Siapa teman tidurmu?"

"Pemabuk."

"Siapa tamumu?"

"Pencuri."

"Siapa utusanmu?"

"Tukang sihir."

" Apa yang membuatmu gembira?"

"Bersumpah dengan cerai."

"Siapa kekasihmu?"

"Orang yang meninggalkan shalat jumaat"

"Siapa manusia yang paling membahagiakanmu?"

"Orang yang meninggalkan shalatnya dengan sengaja."



Iblis Tidak Berdaya Di hadapan Orang Yang Ikhlas

Rasulullah SAW lalu bersabda : "Segala puji bagi Allah yang telah membahagiakan umatku dan menyengsarakanmu."

Iblis segera menimpali:

"Tidak,tidak... tak akan ada kebahagiaan selama aku hidup hingga hari akhir.

Bagaimana kau bisa berbahagia dengan umatmu, sementara aku bisa masuk ke dalam aliran darah mereka dan mereka tak bisa melihatku. Demi yang menciptakan diriku dan memberikan ku kesempatan hingga hari akhir, aku akan menyesatkan mereka semua. Baik yang bodoh, atau yang pintar, yang bisa membaca dan tidak bisa membaca, yang durjana dan yang shaleh, kecuali hamba Allah yang ikhlas."

"Siapa orang yang ikhlas menurutmu ?"

"Tidakkah kau tahu wahai Muhammad, bahwa barang siapa yang menyukai emas dan perak, ia bukan orang yang ikhlas. Jika kau lihat seseorang yang tidak menyukai dinar dan dirham, tidak suka pujian dan sanjunang, aku bisa pastikan bahwa ia orang yang ikhlas, maka aku meninggalkannya. Selama seorang hamba masih menyukai harta dan sanjungan dan hatinya selalu terikat dengan kesenangan dunia, ia sangat patuh padaku."

Iblis Dibantu oleh 70.000 anak - anaknya

Tahukah kamu Muhammad, bahwa aku mempunyai 70.000 anak. Dan setiap anak memiliki 70.000 syaithan .

Sebagian ada yang aku tugaskan untuk mengganggu ulama. Sebagian untuk menggangu anak - anak muda, sebagian untuk menganggu orang -orang tua, sebagian untuk menggangu wanta - wanita tua, sebagian anak -anakku juga aku tugaskan kepada para Zahid.

Aku punya anak ynag suka mengencingi telinga manusia sehingga ia tidur pada shalat berjamaah. tanpanya, manusia tidak akan mengantuk pada waktu shalat berjamaah.

Aku punya anak yang suka menaburkan sesuatu di mata orang yang sedang mendengarkan ceramah ulama hingga mereka tertidur dan pahalanya terhapus.

Aku punya anak yang senang berada di lidah manusia, jika seseorang melakukan kebajikan lalu ia beberkan kepada manusia, maka 99% pahalanya akan terhapus.

Pada setiap seorang wanita yang berjalan, anakku dan syaithan duduk di pinggul dan pahanya, lalu menghiasinya agar setiap orang memandanginya.

Syaithan juga berkata,"keluarkan tanganmu", lalu ia mengeluarkan tangannya lalu syaithan pun menghiasi kukunya.

Mereka, anak - anakku selalu meyusup dan berubah dari satu kondisi ke kondisi lainnya, dari satu pintu ke pintu yang lainnya untuk menggoda manusia hingga mereka terhempas dari keikhlasan mereka.

Akhirnya mereka menyembah Allah tanpa ikhlas, namun mereka tidak merasa.

Tahukah kamu, Muhammad? bahwa ada rahib yang telah beribadat kepada Allah selama 70 tahun. Setiap orang sakit yang didoakan olehnya, sembuh seketika.  Aku terus menggodanya hingga ia berzina, membunuh dan kufur.


Cara Iblis Menggoda

Tahukah kau Muhammad, dusta berasal dari diriku?

Akulah mahluk pertama yang berdusta.

Pendusta adalah sahabatku. barangsiapa bersumpah dengan berdusta, ia kekasihku.

Tahukah kau Muhammad?

Aku bersumpah kepada Adam dan Hawa dengan nama Allah bahwa aku benar-benar menasihatinya.

Sumpah dusta adalah kegemaranku.

Ghibah (gossip) dan Namimah (Adu domba) kesenanganku.

Kesaksian palsu kegembiraanku.

Orang yang bersumpah untuk menceraikan istrinya ia berada di pinggir dosa walau hanya sekali dan walaupun ia benar. Sebab barang siapa membiasakan dengan kata - kata cerai, isterinya menjadi haram baginya. Kemudian ia akan beranak cucu hingga hari kiamat. jadi semua anak - anak zina dan ia masuk
neraka hanya karena satu kalimat, CERAI.

Wahai Muhammad, umatmu ada yang suka mengulur ulur shalat. Setiap ia hendak berdiri untuk shalat, aku bisikan padanya waktu masih lama, kamu masih sibuk, lalu ia manundanya hingga ia melaksanakan shalat di luar waktu, maka shalat itu dipukulkannya kemukanya .

Jika ia berhasil mengalahkanku, aku biarkan ia shalat. Namun aku bisikkan ke telinganya 'lihat kiri dan kananmu', iapun menoleh. pada saat iatu aku usap dengan tanganku dan kucium keningnya serta aku katakan 'shalatmu tidak sah'

Bukankah kamu tahu Muhammad, orang yang banyak menoleh dalam shalatnya akan dipukul.

Jika ia shalat sendirian, aku suruh dia untuk bergegas. ia pun shalat seperti ayam yang mematuk beras.

Jika ia berhasil mengalahkanku dan ia shalat berjamaah, aku ikat lehernya dengan tali, hingga ia mengangkat kepalanya sebelum imam, atau meletakkannya sebelum imam.

Kamu tahu bahwa melakukan itu batal shalatnya dan wajahnya akan dirubah menjadi wajah keledai.

Jika ia berhasil mengalahkanku, aku tiup hidungnya hingga ia menguap dalam shalat. Jika ia tidak menutup mulutnya ketika mnguap, syaithan akan masuk ke dalam dirinya, dan membuatnya menjadi bertambah serakah dan gila dunia.

Dan iapun semakin taat padaku.

Kebahagiaan apa untukmu, sedang aku memerintahkan orang miskin agar meninggalkan shalat. aku katakan padaknya, 'kamu tidak wajib shalat, shalat hanya wajib untuk orang yang berkecukupan dan sehat. orang sakit dan miskin tidak, jika kehidupanmu telah berubah baru kau shalat.'

Ia pun mati dalam kekafiran. Jika ia mati sambil meninggalkan shalat maka Allah akan menemuinya dalam
kemurkaan.

Wahai Muhammad, jika aku berdusta Allah akan menjadikanku debu.

Wahai Muhammad, apakah kau akan bergembira dengan umatmu padahal aku mengeluarkan seperenam mereka dari islam?"


10 Hal Permintaan Iblis kepada Allah SWT

"Berapa hal yang kau pinta dari Tuhanmu?"


"10 macam"

"apa saja?"

" Aku minta agar Allah membiarkanku berbagi dalam harta dan anak manusia, Allah mengizinkan. Allah berfirman,

"berbagilah dengan manusia dalam harta dan anak. dan janjikanlah mereka, tidaklah janji setan kecuali tipuan." (QS Al-Isra :64)

Harta yang tidak dizakatkan, aku makan darinya. Aku juga makan dari makanan haram dan yang bercampur dengan riba, aku juga makan dari makanan yang tidak dibacakan nama Allah.

Aku minta agar Allah membiarkanku ikut bersama dengan orang yang berhubungan dengan istrinya tanpa berlindung dengan Allah, maka setan ikut bersamanya dan anak yang dilahirkan akan sangat patuh kepada syaithan.

Aku minta agar bisa ikut bersama dengan orang yang menaiki kendaraan bukan untuk tujuan yang halal.

Aku minta agar Allah menjadikan kamar mandi sebagai rumahku.

Aku minta agar Allah menjadikan pasar sebagai masjidku.

Aku minta agar Allah menjadikan syair sebagai Quranku.

Aku minta agar Allah menjadikan pemabuk sebagai teman tidurku .

Aku minta agar Allah memberikanku saudara , maka Ia jadikan orang yang membelanjakan hartanya untuk maksiat sebagai saudaraku.

Allah berfirman, "Orang -orang boros adalah saudara - saudara syaithan. " (QS Al-Isra : 27).

Wahai Muhammad, aku minta agar Allah membuatku bisa melihat manusia sementara mereka tidak bisa melihatku.

Dan aku minta agar Allah memberiku kemampuan untuk mengalir dalam aliran darah manusia.

Allah menjawab, "silahkan", dan aku bangga dengan hal itu hingga hari kiamat.

Sebagian besar manusia bersamaku di hari kiamat.

Iblis berkata : "wahai muhammad, aku tak bisa menyesatkan orang sedikitpun, aku hanya bisa membisikan dan menggoda."

jika aku bisa menyesatkan, tak akan tersisa seorangpun.!!!

Sebagaimana dirimu, kamu tidak bisa memberi hidayah sedikitpun, engkau hanya rasul yang menyampaikan amanah.

Jika kau bisa memberi hidayah, tak akan ada seorang kafir pun di muka bumi ini.

Kau hanya bisa menjadi penyebab untuk orang yang telah ditentukan sengsara.

Orang yang bahagia adalah orang yang telah ditulis bahagia sejak di perut ibunya. Dan orang yang sengsara adalah orang yang telah ditulis sengsara semenjak dalam kandungan ibunya.

Rasulullah SAW lalu membaca ayat :

"Mereka akan terus berselisih kecuali orang yang dirahmati oleh Allah SWT" QS Hud :118 - 119) juga membaca, "Sesungguhnya ketentuan Allah pasti berlaku" (QS Al-Ahzab : 38)

Iblis lalu berkata:

"Wahai Muhammad Rasulullah, takdir telah ditentukan dan pena takdir telah kering. Maha Suci Allah yang menjadikanmu pemimpin para nabi dan rasul, pemimpin penduduk surga, dan yang telah menjadikan aku pemimpin mahluk mahluk celaka dan pemimpin penduduk neraka. aku si celaka yang terusir, ini akhir yang ingin aku sampaikan kepadamu. dan aku tak berbohong."

Sampaikan lah risalah ini kepada saudara2 kita.agar mereka mengerti dengan benar, apakah tugas2 dari Iblis/Syaithan tsb,sehingga kita semua dapat mengetahui dan dapat mencegahnya dan tidak menuruti bisikan dan godaan Iblis/Syaithan. Mudah2an dengan demikian kita dapat setidak2nya membuat hidup ini lebih nyaman.dan membuat tempat serta limgkungan kita lebih aman...

Friday, August 19, 2011

Kesilapan KeRaP Muslim di Bulan Ramadhan..

Oleh Zaharuddin Abd Rahman http://www.zaharuddin.net/

Pada hemat saya, kita bolehlah mengatakan bahawa objektif atau sasaran yang perlu dicapai oleh Muslim di bulan Ramadhan ini kepada dua yang terutama. Iaitu taqwa dan keampunan. Perihal objektif taqwa telah disebut dengan jelas di dalam ayat 183 dari surah al-Baqarah. Manakala objektif 'mendapatkan keampunan' ternyata dari hadith sohih tentang Sayyidatina Aisyah r.a yang bertanya kepada nabi doa yang perlu dibaca tatkala sedar sedang mendapat lailatul qadar. Maka doa ringkas yang diajar oleh Nabi SAW adalah doa meminta keampunan Allah SWT. Bagaimanapun, kemampuan untuk mendapatkan kesempurnaan pahala ramadhan kerap kali tergugat akibat kekurangan ilmu dan kekurang perihatinan umat Islam kini. Antara yang saya maksudkan adalah :-

1) Makan dan minum dengan bebas setelah batal puasa dengan sengaja (bukan kerana uzur yang diterima Islam). Perlu diketahui bahawa sesiapa yang batal puasanya dengan sengaja tanpa uzur seperti mengeluarkan mani secara sengaja, merokok, makan dan minum. Ia dilarang untuk makan dan minum lagi atau melakukan apa jua perkara yang membatalkan puasa yang lain sepanjang hari itu. (Fiqh as-Siyam, Al-Qaradawi, hlm 112). Ia dikira denda yang pertama baginya selain kewajiban menggantikannya kemudiannya. Keadaan ini disebut di dalam sebuah hadith, Ertinya : "sesungguhnya sesiapa yang telah makan (batal puasa) hendaklah ia berpuasa baki waktu harinya itu" (Riwayat al-Bukhari)

2) Makan sahur di waktu tengah malam kerana malas bangun di akhir malam. Jelasnya, individu yang melakukan amalan ini terhalang dari mendapat keberkatan dan kelebihan yang ditawarkan oleh Nabi SAW malah bercanggah dengan sunnah baginda. "Sahur" itu sendiri dari sudut bahasanya adalah waktu terakhir di hujung malam. Para Ulama pula menyebut waktunya adalah 1/6 terakhir malam. (Awnul Ma'bud, 6/469). Imam Ibn Hajar menegaskan melewatkan sahur adalah lebih mampu mencapai objektif yang diletakkan oleh Nabi SAW. (Fath al-Bari, 4/138)

3) Bersahur dengan hanya makan & minum sahaja tanpa ibadah lain. Ini satu lagi kesilapan umat Islam kini, waktu tersebut pada hakikatnya adalah antara waktu terbaik untuk beristigfar dan menunaikan solat malam. Firman Allah ketika memuji orang mukmin ertinya : " dan ketika waktu-waktu bersahur itu mereka meminta ampun dan beristighfar"

(Az-Zariyyat : 18) ي ان دعاء أ س عً ؟ : ق ال : جىف ان ه يم الأخ ير ودب ر ي ا ر سىل الله , أ
ان ص هىات ان كً تىب ة
Ertinya : "Ditanya kepada Nabi (oleh seorang sahabat) : Wahai Rasulullah :" Waktu bilakah doa paling didengari (oleh Allah s.w.t) ; jawab Nabi : Pada hujung malam (waktu sahur) dan selepas solat fardhu" ( Riwayat At-Tirmidzi, no 3494 , Tirmidzi & Al-Qaradhawi : Hadis Hasan ; Lihat Al-Muntaqa , 1/477)
4) Tidak menunaikan solat ketika berpuasa. Ia adalah satu kesilapan yang maha besar. Memang benar, solat bukanlah syarat sah puasa. Tetapi ia adalah rukun Islam yang menjadi tonggak kepada keislaman sesorang. Justeru, 'ponteng' solat dengan sengaja akan menyebabkan pahala puasa seseorang itu menjadi 'kurus kering' pastinya.

5) Tidak mengutamakan solat Subuh berjemaah sebagaimana Terawih. Ini jelas suatu kelompongan yang ada dalam masyarakat tatakala berpuasa. Ramai yang lupa dan tidak mengetahui kelebihan besar semua solat fardhu berbanding solat sunat, teruatamnya solat subuh berjemaah yang disebutkan oleh Nabi SAW bagi orang yang mendirikannya secara berjemaah, maka beroleh pahala menghidupkan seluruh malam.

6) Menunaikan solat terawih di masjid dengan niat inginkan meriah. Malanglah mereka kerana setiap amalan di kira dengan niat, jika niat utama seseorang itu ( samada lelaki atau wanita) hadir ke masjid adalah untuk meriah dan bukannya atas dasar keimanan dan mengharap ganjaran redha Allah sebagaimana yang ditetapkan oleh Nabi SAW di dalam hadith riwayat al-Bukhari. Maka, "Sesungguhnya sesuatu amalan itu dikira dengan niat". (Riwayat al-Bukhari)

7) Bermalasan dan tidak produktif dalam kerja-kerja di siang hari dengan alasan berpuasa. Sedangkan, kerja yang kita lakukan di pejabat dengan niat ibadat pastinya menambahkan lagi pahala. Justeru, umat Islam sewajarnya memperaktifkan produktiviti mereka dan bukan mengurangkannya di Ramadhan ini.

8) Memperbanyakkan tidur di siang hari dengan alasan ia adalah ibadat. Sedangkan Imam As-Sayuti menegaskan bahawa hadith yang menyebut berkenaan tidur orang berpuasa itu ibadat adalah amat lemah. (al-Jami' as-Soghir ; Faidhul Qadir, Al-Munawi, 6/291)

9) Menganggap waktu imsak sebagai 'lampu merah' bagi sahur. Ini adalah kerana waktu imsak sebenarnya tidak lain hanyalah 'lampu amaran oren' yang di cadangkan oleh beberapa ulama demi mengingatkan bahawa waktu sahur sudah hampir tamat. Ia bukanlah waktu tamat untuk makan sahur, tetapi waktu amaran sahaja. Lalu, janganlah ada yang memberi alasan lewat bangun dan sudah masuk imsak lalu tidak dapat berpuasa pada hari itu. Waktu yang disepakti ulama merupakan waktu penamat sahur adalah sejurus masuk fajar sadiq (subuh). (As-Siyam, Dr Md 'Uqlah, hlm 278)

10) Wanita berterawih beramai-ramai di masjid tanpa menjaga aurat. Ini nyata apabila ramai antara wanita walaupun siap bertelekung ke masjid, malangnya kaki dan aurat mereka kerap terdedah da didedahkan berjalan dan naik tangga masjid di hadapan jemaah lelaki. Tatkala itu, fadhilat mereka solat di rumah adalah lebih tinggi dari mendatangkan fitnah buat lelaki ketika di masjid.

11) Memasuki Ramadhan dalam keadaan harta masih dipenuhi dengan harta haram, samada terlibat dengan pinjaman rumah, kad kredit, insuran, pelaburan dan kereta secara riba. Ini sudah tentu akan memberi kesan yang amat nyata kepada kualiti ibadah di bulan Ramadhan, kerana status orang terlibat dengan riba adalah sama dengan berperang dengan Allah dan RasulNya, tanpa azam dan usaha untuk mengubahnya dengan segera di bulan 'tanpa Syaitan' ini, bakal menyaksikan potensi besar untuk gagal terus untuk kembali ke pangkal jalan di bulan lain.

Nabi Muhammad menceritakan :- Ertinya : menyebut tentang seorang pemuda yang bermusafir dalam perjalanan yang jauh, hal rambutnya kusut masai, mukanya berdebu di mana dia mengangkat tangan ke langit : Wahai Tuhanku...wahai Tuhanku... sedangkan makanannya haram, minumannya haram dan pakaiannya haram..Dan dia dibesarkan dengan memakan makanan haram maka bagaimana Kami mahu mengabulkan doanya. ( Riwayat Muslim, no 1015, 2/703 ; hadis sohih) Justeru, bagaimana Allah mahu memakbulkan doa orang yang berpuasa sedangkan keretanya haram, rumahnya haram, kad kreditnya haram, insurannya haram, simpanan banknya haram, pendapatannya haram?. Benar, kita perlu bersangka baik dengan Allah, tetapi sangka baik tanpa meloloskan diri dari riba yang haram adalah penipuan kata Imam Hasan Al-Basri.

12) Tidak memperbanyakkan doa tatkala berpuasa dan berbuka. Ini satu lagi jenis kerugian yang kerap dilakukan oleh umat Islam.

Nabi SAW telah menyebut :- ث لاث ة لا ت رد دعىت هى , الإي او ان عادل , وان صائ ى ح تى ي فطر ودعىة
ان ظً هىو

Ertinya : "Tiga golongan yang tidak di tolak doa mereka, pemimpin yang adil, individu berpuasa sehingga berbuka dan doa orang yang di zalimi" ( Riwayat At-Tirmizi, 3595, Hasan menurut Tirmizi. Ahmad Syakir : Sohih )
Selain itu, doa menjadi bertambah maqbul tatkala ingin berbuka berdasarkan hadith. إ ن ه صائ ى ع ند ف طره دعىة لا ت رد
Ertinya : "Sesungguhnya bagi orang berpuasa itu ketika berbuka (atau hampir berbuka) doa yang tidak akan ditolak" ( Riwayat Ibn Majah, no 1753, Al-Busairi : Sanadnya sohih)

Sekian Zaharuddin Abd Rahman

Thursday, August 18, 2011

"Me' nate Steak House"

First time aku tau pasal Steak House nie kat TV.. dalam slot Safiyya TV9 tu.. perghhh.. pastu terus kecur² air liur... aku cakap kat En. Ady...

"Abang... Ayang nak Abang bawak Ayang makan kat situ sebelum deliver.. okay..." giller demand mak buyung nie.. alar.. mmg teringat sangat².. org ngandung mmg tokleh tengok menda makan² nie.. dengar org sebut jer pon bleh Ting!!  Sedapnyer.. tingin nak makan... huhuhu...

En. Ady kata ok.. sebagai advanced birthday celebration aku.. memandangkan birthday aku nanti jatuh bulan Ramadhan.. takut tak sempat nak bawak coz nak tarawikh dan etc... etc...

Maser menunggu order sampai..

Makanyer.. seperti yang dirancang.. kami pon pegi lar redah lar jalan Kolam Air utk ke destinasi yang dituju.. pusing punya pusing.. maner eak.. tu lar bajet terer.. address pon tak amik.. sekali dekat jer larr.. dia nyer tempat sebelah 7E kat derat rumah kedai... nak masuk jalan dah lar jammed.. banyak giler keta nak masuk lorong tu... dan di dalam restoran tu.. dari jauh dah nampak penuh... owhhhh.. adakah aku bakal kempunan... En. Ady drop aku depan restoran.. suh tgk ada seat tak.. dia p park keta.. aku pon dukung lar si Ainna.. dengan perut terboyot.. kasut dia lupa nak amik dlm keta.. biler aku sampai depan entrance.. sumer mata dok pandang aku.. aiiii.. aper pandang².. aku pon nak makan steak jugak lar.. hahahah!!  Dorang tue ramai² berkumpul nak celebrate birthday..

Bawak Ainna sorang jer.. yg lain ekot Tok dia p umah Ami dorang kat Bukit Indah..

 Nasib menyebelahi ibu mengandung... walaupon penuh.. time aku melangkah masuk ngam² ada couple baru sudah makan dan angkat kaki... makanya.. aku pon duduk lar di situe.. fuhhh.. cecepat aku call En. Ady bagitau aku dah dapat seat.. dia pon quite surprise sebenarnya... itu lar yg dinamakan rejeki.. hehehe

Biler dah amik seat.. siler lar tinjau² daging² mentah utk dimasak ekot citarasa korang kat kaunter depan inie yer.. harga daging tu dah ditag siap² kat bungkusan.. price termasuk masak..

Menung pulak ayah nie..

Owhhh.. air adalah free.. tapi tokleh minum sesuker hati.. tak abis kena charge.. minum ukur dengan tekak sendiri ler..

Kitorang amik air utk Ainna pon sikit² jer.. ada sekali dia kasik tumpah dah.. sib baik tak kena charge..

Ini aku punyer... raser dia.. perghhhh... sangat sedap dan juicy.. gravy dia pon mmg superb.. berbaloi² lar sesekali datang kan..

Ini En. Ady punya.. dia order kambing.. masak sekejap jer.. 15 min dah siap.. hmmmm...

Makan time.. raser meraser menu masing².. nampak cam tak cukup.. tapi kenyang dia tak tau nak habaq..

Tengok!  Alhamdulillah... "Bang nanti kita datang sini lagie yer.." Hehehe

Tersenyum kepuasan.. tertunai sudah hasrat di hati.. hihihi..

Wednesday, August 17, 2011

..DeBaRaN DaLaM PeNaNtiAN..

Filing hampir siap.. urghhh.. letihnyer bertungkus lumus nak siapkan sumer keje.. tapi.. masih ada maser utk berblog.. hehehe... ini time release tense.. letih lar asyik pk pasal keje jer.. Ahad nie aku dah admitted.. Isnin c-zer... oh tak sanggup aku membayangkannya... kawan².. doakan baby aku lahir sebelum tarikh c-zer.. supaya aku boleh bersalin normal... aku takmo kena potong lagie... huhuhu.. Ya Allah.. permudahkanlah segala urusanku.... amin...

Tuesday, August 16, 2011

Bukit Tinggi: PaRT 2

Sesuatu yang melucukan telah terjadi waktu nie.. maser kitorang jenjalan tue.. kitorang lalu satu store jual cenderahati juga makanan macam coklat, gegula.. junk food dan ice cream.. jenguk² pastu ingat nak blah.. biasa arr.. barang kat sini mahal².. bukan tak dak duit.. tapi... buat apa membazir kan.. jadilah pengguna yang bijak.. boleh beli lebih murah buat apa beli mahal²...

Dan.. tiba².. Alyaa bersuara.. "Ayah.. nak aiskrim.." Aisha pulak.. "Nak aiskrim.. nak aiskrim.." mengada² betul tau budak² nie.. baru ingat nak berjimat cermat.. budak².. cukup sorang bersuara.. sumer menyokong... ikhs... aku tanya En. Ady.. "Baper harga aiskrim tue?"  "Connetto tu RM5.00" walhal kat luar baru 2.50 kan.. "Yang warna hijau tu.. RM2.00" Aku suka eskrim nie.. biasa baru singgit... Aku pon cakap kat En. Ady.. "Abg.. tak yah beli lah.. mahal sangat.."  En. Ady telah mendapat kata putus dari penasihat kewangan..

"Dah.. dah.. jom.. Bonda tak kasi.."
"Ayah nie KEDEKUT BETULLAH!!"  dengan kuat ko.. Alyaa protes.. giler malu... En. Ady lar.. aku ngan mak aku berdiri luar kedai.. terkekeh² menahan gelak.. org dalam kedai tu pon tersenyum kambing memerhatikan... so??  Nak tanak kena lar beli jugak.. dah nak beli dia bantai pilih eskrim yg paling mahal.. adik² aiskrim 2 hengget jer.. dia yg 5 hengget.. dah tue biler mintak sikit tak kasi pulak... haa.. aku pon cakap lar.. "Sekarang saper yg kedekut.. Kakak ker Ayah??"  Baru lar dia kasi... hai.. Alyaa... Alyaa..
Ayah yang mithali.. ehehehe..

Nie lar dia budak yang demand tinggi..

Ainna pon tak lepas peluang.. pau ayah sekali..

Activities & Attraction.. nothing new..

Biler datang sini.. musti nak lawat itik² nie..

Cantik Swan nie..

Jaga².. jangan dekat.. nanti kena cubit ngan paruh dia tue..

Tak berani nak duduk tepi air.. takut cik Swan datang..
Tempat dia cantik.. bergambar lar kat mana boleh..

Mak pon nak bergambar jugak.. hehehe

Notty Alyaa..

Notty Alyaa yg amik gambar nie.. I like..
Bonda & Ainna.. Alyaa jugak yg snap..

 

Friday, August 12, 2011

IMBaSaN RaHiM - Friso Miracle of Love

Pernah dengar ker Friso Miracle of Love??  Saper tak tau angkat mouse.. eheheh.. okeh.. yer aku raser musti ramai yang tak aware lagi pasal programme online berkenaan dokumentari dan panduan kehamilan dari Friso nie... okeh.. selaku jurucakap yang dipertanggungjawabkan menyebarluaskan maklumat ini.. izinkan aku memberi selembar dua pengenalan berkenaan program yang aku katakan tadi..

Untuk makluman mereka yg tak aware seperti aku nie...program bantuan panduan kehamilan Friso Miracle of Love nie telah rasmi dilancarkan pada 19 April 2011... ermm.. 4 bulan yang lepas.. dengan satu misi penting.. membantu ibu²/bakal ibu di luar sana menimba ilmu berkenaan penjagaan diri yang sepatutnya sepanjang fasa kehamilan, memahami perubahan² fizikal yang akan dialami dan perkembangan fetus di dalam rahim bulan demi bulan.. dengan adanya program atas talian ini Friso berharap sedikit sebanyak dapat membantu ibu² menghadapi pengalaman mencabar sepanjang meraikan diri sendiri yang bakal bergelar ibu.

Imbasan Rahim : dalam omputihnyer "Womb Scan" satu inisiatif kehadapan program Miracle of Love mewujudkan keajaiban kasih sayang melalui imbasan rahim.  "Womb Scan" yang dimaksudkan bukanlah diulangi BUKAN seperti ultrasound 2D/3D/4D yang dilakukan ibu² hamil di klinik atau hospital² bagi memantau keadaan fetus di dalam kandungan... tetapi "Womb Scan" yang dimaksudkan adalah satu applikasi interaktif atas talian direka khas bagi 'parent to be'.. menikmati setiap detik indah keajaiban tumbesaran fetus di dalam kandungan... Wahhhh!!!  Macam maner tue??

Jom kita tengok video nie dulu...



First time mommy or dad mesti teruja nak tau kan.. yelah.. buat yang pertama kali atau yang dah berkali² mengandung  macam aku nie pon selalu tertanya².. apa lar makhluk kecil di dalam perut aku nie dok buat... yg aku tau.. perut makin hari makin buncit.. berat badan makin hari makin bertambah... dapat raser dia bergerak.. menunjal² dari dalam.. tapi.. sayangnya penglihatan kita terbatas.. yelah.. bukan ada superpower eyes pon boleh scan terus ke dalam rahim.. ehehehe... Selalunya kita usap.. bercakap.. menyanyi bagi fetus tu dengar.. tapi bayangkan betapa seronoknya kalau kita dapat melihat fizikal dan tumbesarannya setiap masa... boleh bercakap lagie.. ehehehe... walaupon hanya fetus maya.. iainya dah cukup menyeronokkan... especially kan.. to those daddy to be out there yg tak der idea langsung tentang apa yang dialami isteri mereka.. puas lar kita nie nak terangkan satu²... trimester pertama... kandungan.. macam nie.. macam tue... begini.. begitu.. tapi hurmm.. I admit.. it's hard for them to feel completely engaged.. sebab bukan dorang yang bawak perut kan... itu lar yang membuatkan aku sentap menyentap waktu mengandung dulu.. sekarang?? Hmmm... tak larat nak sentap dah... penat.. huhuhu...

So.. bagi mommy to be..ini peluang baik uols.. alang2 dah ada program applikasi online nie.. apakata korang cuba.. sure si daddy juga teruja nak mencuba... lelaki kan suker mender2 yang interaktif nie.. dan lagi.. biler buat aktiviti nie sama2.. sudah tentu ikatan kemesraan suami isteri dan si kecil di dalam kandungan semakin bercambah dan mendalam.. tak sabar nak sambut orang baru lar pulak kan...

Okeh berbalik keterujaan melihat tumbesaran fetus buat semua yang menunggu kelahiran ahli keluarga baru.. yelah.. yang teruja bukan takat first time mak pak jer.. buat aku laki bini yang dah beranak pinak nie pon teruja.. kakak² tak sabar nak tengok adik kat dalam perut Bonda.. selalu lar dok tanya.. "Biler adik dalam perut Bonda nie nak kuar??"  "Bulan lapan.."  pastu pakat² lar depa dok menghitung bulan... Januari... Februari.. Mac..... sambil tersengeh² dan konpius.. sure they'll be excited biler dorang sendiri pon boleh tengok adik digital dorang.. walaupon sebenarnya bukanlah yang real kat dalam...

Sedia maklum akan kepentingan memelihara kesihatan bagi seorang ibu yang mengandung??  Tahap keimunan yang tinggi penting ketika ini kerana tidak banyak ubat yang sesuai untuk diberikan kepada kita dalam waktu berbadan dua.  Banyak cara boleh kita lakukan bagi menguatkan sistem imun tubuh.. makan vitamin, supplement yang diberikan doktor dan makan dan minumlah minuman yang berkhasiat seperti susu.  Terdapat banyak susu diformulakan khas untuk ibu2 mengandung di pasaran... tetapi apakah ciri2 terbaik yang perlu ada untuk kita kongsikan dengan fetus yang kita kandungkan??  Friso Mum Gold maternal milk adalah rumusan istimewa yang satu2nya mengandungi agen Probiotik sejenis bakteria baik yang membantu merencatkan pertumbuhan bakteria jahat di usus kita manakala Prebiotik (frukto-oligosakarida - FOS) pula makanan bagi probiotik yang menggalakkan pembiakan bakteria baik bagi membantu meningkatkan  bifidobakteria usus mengekalkan persekitaran usus yang baik.  Kita sayangkan zuriat kita.. kita sayangkan diri kita juga.. jadi.. lakukan pilihan yang bijak... ^______^..

Dah tak sabar nak tau macam mana kowang boleh melihat fetus maya yang sangat menarik nie? Okeh.. camnie.. memula kowang kena beli satu tin susu Frisomum Gold 900g Promo Pack... susu nie didatangkan seperti bungkusan kotak macam gambar kat bawah nie..

Comel jer kotak dia.. tapi pastikan kowang pergi ke outlet yang terpilih untuk mendapatkan The Miracle of Love booklet.. sebab hanya dari booklet tu korang boleh dapatkan kod unik untuk digunakan bagi aplikasi imbasan rahim maya ini..

Ini lah rupa kotak tu setelah dibuka.. ada satu tin susu dan sehelai t-shirt yang tercetak diatasnya grafik muka baby di bahagian perut.. t-shirt nie terdapat dalam 2 warna.. biru gelap dan hitam.. 

Keluarkan.. tadaaaaaa!!

 
Inilah dia t-shirt yang dikatakan itue.. comel jugak kan..

Try dulu.. cantik..

Lepas tue.. on ur pc or lappy.. sebelum tu pastikan korang ada benda di bawah nie.. kalau tak dak pinjam lar kat opis ker kawan2 punya ker atau beli sahaja... tak ler mahal maner pon kan..

Pilih lar yang mana berkenan.. yang bulat ker yang segi2 ker.. asal ada... kalau tak der... boleh buat pakai jerlar t-shirt tu.. tak ada cara lain nak tengok fetus maya yang disebutkan sebab kamera nie gunanya untuk dihalakan kepada grafik di t-shirt yang diberikan baru lar fetus yang kita nak tengok tu dapat dipantulkan ke skrin komputer..

 Biler sumer dah lengkap... on pc/lappy dengan line internet yer dan sila layari sesawang www.growinguptogether.com.my seperti gambar yang dipaparkan di atas.. 

On the front page scroll ke bawah.. bagi yang tak der t-shirt kalau nak cuba dulu pon boleh.. kowang donlod dan cetak gambar grafik yang diberikan di button "Preview It Now" tue.. pastu boleh cuba.. tapi kalau nak dapatkan real experience korang kena lar mendaftar sebagai ahli dulu.. then login seperti biasa.. tak rugi.. macam2 ada kat website nie... okeh... biler dah register boleh lah proceed ke button "Experience It Now"..

 Akan keluar satu form kosong untuk kowang isi... sila isi accordingly.. yang penting unique code yang aku katakan tadi... biler dah isi sumer.. submit..

 Data akan diproses..

 dan satu arahan step by step apa yang perlu dibuat akan terpapar di skrin..

Kebenaran utk mengakses kamera kowang akan keluar.. sila allow... ohhh yer.. pastikan t-shirt tadi dah pakai yer.. kalau tak pakai.. kena pegang lar pulak kan..

 Pastikan kamera berfungsi dengan baik.. 

 Grafik di t-shirt mengadap kamera.. better lelaki yang pakai.. kalau perut kowang dah super buncit cam aku yang tunggu maser nie.. sebab applikasi susah nak baca.. gambar grafik kena cekang atau flat.. kalau perut kempis lagi ok lar..

 Klik tab "For Dad" maka keluar lar apa yang patut si bapa buat biler kandungan isterinya telah mencapai 36 minggu cam aku nie..

Tab "For Mum" pula menerangkan apa yang perlu aku lakukan maser stage kandungan aku sekarang.. Okey.. READY.. aku nak tengok imej digital fetus maya aku kat skrin sekarang... 

 Pandai2 lar adjust kedudukan yer.. kalau tidak imej tu tak kuar.. macam aku cakap tadi.. sebab perut aku dah buncit sangat.. aku kena bangun untuk cekangkan baju..

Letih mengadjust.. akhirnya baru muncul...

Seriusnya Bonda.. ihihihi...

 Ohh ya!  Gambar imbasan nie juga boleh kowang share kat facebook atau save image untuk disimpan.. 

 Senang jer kan!


Cepat!! Cepat!!! 
Sementara stok masih ada... 


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails